Ma már többé-kevésbé általánosan elfogadott, hogy ha egyszer tényleg elterjednek az utakon az önvezető autók, sokkal kevesebb lesz a baleset. Ez viszont nem jelenti azt, hogy egyáltalán nem les ilyesmi, az önvezető autók fejlesztői pedig már dolgoznak azon, hogy ilyenkor a legvédtelenebb szereplőt, a gyalogost is hatékonyabban védje az autó.
Ennek a problémának a megoldására a legújabb kísérlet egy olyan autó terve, amelyiknek az eleje az ütközéskor darabokra hullik, hogy ezzel akadályozza meg az elütött gyalogos komolyabb sérülését – írja a Verge. Ezt az autódizájnt védette le a Waymo, vagyis a Google önvezető autós projektjéből kinőtt cég.
A lényeg, hogy az autó külső burkát olyan elemek – kábelek, rudak, rugók – tartanák össze, amelyek a helyzetnek megfelelően tudnák azt lazítani vagy merevíteni. Amikor a szenzorok azt érzékelik, hogy az autó mindjárt nekiütközik valaminek, a szerkezet aszerint igazodna, hogy mi az a valami: ha egy másik autó, maradnának mereven, de ha egy járókelő, akkor belazulnának. Sőt, azt is meg tudná határozni a rendszer, hogy ha mondjuk egy biciklis kenődne fel éppen a szélvédőre, akkor csak a vele várhatóan érintkezésbe lépő rész engedjen a nyomásnak.
Persze egyelőre csak egy szabadalomról van szó, vagyis egyáltalán nem biztos, hogy valaha meg is valósul. Azért érdekes mégis, mert betekintést enged abba a folyamatba, ahogy a fejlesztők megoldásokat keresnek egy problémára, és felfedi a különböző fejlesztési irányokat. Egy másik ilyen irány volt a Google egy tavalyi ötlete, az emberi légypapír.