Index Vakbarát Hírportál

A Facebook úgy csinál, mint aki épp kinyírja az online médiát

2017. október 24., kedd 15:00

Hat országban tesztelik a Facebook friss újítását, a kettős hírfolyamot. Ennek az a lényege, hogy a nem szponzorált bejegyzések egy másodlagos hírfolyamba kerülnek; a felszabaduló helyre az ismerősök saját bejegyzései, illetve a reklámok kerülnek.

A változtatásnak katasztrofális hatása lehet az online médiára. Rengeteg hírportál van, ami a Facebook organikus elérésére építve szerzi az olvasói egy részét - vagy éppen a túlnyomó részét. Ezeknek a kiadóknak a váltás felér egy halálos ítélettel, hiszen rengeteg olvasót veszítenek.

A felhasználók sem szeretik

A rendszert még csak kísérleti jelleggel vezették be, és csak néhány országban elérhető: Srí Lankán, Szerbiában, Bolíviában, Kambodzsában, Guatemalán és Szlovákiában. Az itteni felhasználók azt tapasztalhatják, hogy a hírfolyamukban főleg a barátok és ismerősök bejegyzései jelennek meg - na meg a reklámok.

És hogy ez hogy tetszik nekik? A Guardian cikke szerint sehogyan. A felhasználói elégedettség a korábbi 80 százalékról 60-ra csökkent. Ha ezt a változtatást szélesebb körben is bevezetik, az nemcsak a kiadókat teheti tönkre, hanem a saját felhasználóikat is elidegenítheti a Facebooktól - legalábbis az eddigi eredmények alapján.

UPDATE Traffic to biggest sites didn’t change significantly. But we can see a drop in smaller media site’s traffic https://t.co/KhAtCR0yvu

— Filip Struhárik (@filip_struharik) October 22, 2017

Az oldalak organikus elérése drámai mértékben zuhant. A Facebook-oldalak elérése csütörtökön és pénteken kétharmadával csökkent az előző naphoz képest.

– mondta Filip Struhárik, a szlovákiai Dennik N újságírója. Az észrevételeit a CrowdTangle mérései is alátámasztják: a 60 legnagyobb szlovák Facebook-oldal elérése 66-75 százalékkal csökkent.

Ha fizetsz, megúszod

A nagyobb kiadók több lábon álló portáljait a csökkentés kevésbé érintette, mert ők más csatornákat is találnak, hogy kommunikáljanak az olvasóikkal, illetve sok a törzsolvasójuk, aki direktben a címlapjukat keresi fel, nem csak a közösségi médiáról ugrik át cikkeket olvasni. Ez azoknak lehet igazán nagy csapás, akik erősen függnek a közösségi médiától.

A változtatás nem érinti azokat, akik fizettek az elérésért (szponzorált posztok), és azok sem fognak semmilyen változást észrevenni, akik követik vagy barátként jelölték be a kérdéses oldalt. A legnagyobb visszaesésre a Buzzfeed- és a Huffington Post-jellegű oldalak számíthatnak, ezek ugyanis pont a virális terjesztésre és a közösségi média hatékonyságára támaszkodnak.

Hogy mi szükség volt a váltásra a Facebook szerint? Idézzük a hivatalos közleményt: 

„A hírfolyamban feltűnő lehetséges sztorik közül mindig próbáltuk azokkal összekötni az embereket, amiket a legértékesebbnek találtak. Az emberektől azt halljuk, hogy szeretnének könnyebben hozzáférni a barátok és ismerősök posztjaihoz. Ezért teszteljük a két különböző hírfolyamot: egyet a család és a barátok posztjainak, a másikat pedig a Pages-hez tartozó oldalaknak szánunk.”

Fontos, hogy a már bekövetett oldalak elérését ez kevésbé fogja érinteni, és a szponzorált tartalmak megjelenítése sem változik. Viszont a natív tartalomgyártásban utazók – például azok, akik exkluzív videós tartalmakat készítenek a Facebookra – meg fogják érezni a változtatást.

Matti Littunen, az Enders Analyst elemzője szerint ez a lépés nem meglepő a Facebooktól. Sőt, épp a szokásos forgatókönyvüket követik:

  1. először adnak egy csomó organikus elérést;
  2. majd elvárják, hogy fizessenek a jobb elérésért;
  3. végül más lehetőség nem is marad, csak a fizetős elérés.

Hasonló véleményen van a Recode újságírója, Peter Kafka is, aki szerint a Facebook ezzel csak pénzt akar kisajtolni a legnagyobb kiadóktól. Mindez egybevág a Facebook korábbi terveivel, akik olyan előfizetési programot kínálnak, amihez máris tucatnyi kiadó csatlakozott. Littunen szerint a legnagyobb kiadók felkészültek egy hasonló lépésre, és nem is támaszkodtak kizárólag a közösségi médiára. Az új és a kisebb cégek viszont rosszabbul járhatnak: nekik még el kell érniük azt a közönséget, amit a nagyobb médiavállalatok már maguk mögött tudhatnak.

Adam Mosseri, a Facebook Newsfeed vezetője szerint a teszt hónapokig elhúzódhat, mert ennyi időt is igénybe vehet, hogy az emberek megszokják a változtatást, de ezalatt szeretnének javítani a felhasználói élményen.

Mosseri azt is elmondta, hogy egyelőre nem tervezik a változtatás globális bevezetését.

(Guardian | BBC | Gizmodo | Business Insider | The Independent | Medium)

Rovatok