A júniusi gigabírság után újra bajban lehet a Google, a Quartz egy nyomozása ugyanis kiderítette, sem a helymeghatározó szolgáltatások kikapcsolása, sem az ilyen alkalmazásoktól való tartózkodás, sőt még a SIM kártya kivétele sem akadályozza meg a cégóriást abban, hogy az Androidot futtató telefonokról tartózkodási helyre vonatkozó adatokat gyűjtsön be, amint azok csatlakoznak az internetre – írja a Quartz.
Az Androidos telefonok állítólag 2017 eleje óta gyűjtötték be a közeli adótornyok címét, majd küldték vissza azokat a Google-nek, melynek következtében a cég olyan adatokhoz fért hozzá, ami jócskán túllépte a felhasználók részéről elvárható szintet. Ezt a Google maga is megerősítette, a Quartzhoz eljuttatott válaszuk szerint a címeket az elmúlt 11 hónapban az a rendszer kapta, ami az értesítéseket és az üzeneteket is menedzseli.
Januárban kezdtük el a Cell ID kódokat extra jelként használni, hogy még tovább gyorsíthassuk az üzenetküldést, de ezt sosem tároltuk.
– mondta a cég szóvivője, aki hozzátette azt is, már frissítették a rendszert, hogy ne kérje be a Cell ID-ket, november végére pedig egyáltalán nem fogják elküldeni a telefonok az adótornyok címeit.
Azt nem tudni, hogy ez egyébként pontosan hogyan gyorsította volna fel az üzenetküldést, az azonban biztos, hogy a városi környezetben szinte tökéletesen pontos helymeghatározás sokak számára aggasztó lehet. Ugyan az elküldött adatok titkosítva vannak, hackerek meg tudják azt szerezni egy feltört telefonról, ami többek közt a rendőrségnél dolgozók számára elég rossz hír lehet.
A Google adatvédelmi szabályzatába egyébként végső soron nem is tiltotta az ilyesfajta adatgyűjtést, a szóvivőjük azonban azt elmondta, hogy a rendszer, ami ezt végezte, élesen elkülönül attól, ami amúgy az alkalmazások számára a készülék helyét biztosítja, ráadásul kikapcsolni sem lehetett.
Több szakértő is megszólalt az ügyben, akik szerint eléggé különös, hogy a cég ilyen információkat gyűjt be, hiába állítják azt, hogy nem használták fel őket, ugyanis a hirdetők ennek segítségével egyénekre szabott reklámokkal bombázhatják a felhasználókat attól függően, hogy jártak-e például egy adott boltban.