Huszonhat évnyi tervezés és építkezés, valamint 10 milliárd euró elköltése után Németországban elkészült az a vasútvonal, amelyen a München-Berlin közötti távolságot 4 órás rekordidő alatt lehet megtenni vonaton. Elvileg, mert az ünnepélyes átadás után rögtön kínos baki történt: egy vonat 2 órát késett.
A Berlin és München közötti távolságot eddig vasúton 6-7 óra alatt lehetett megtenni. A vasfüggöny nemcsak politikailag vágta ketté Kelet- és Nyugat-Németországot, de infrastrukturálisan is. Ezért indult el a német újraegyesítés után a VDE 8-nak nevezett gigaprojekt, azaz a 8-as számú Német Egység Közlekedési Projekt.
Ehhez teljesen felújították a vasúti pályát, több új szakaszt építettek stabil betonalapokkal és hipermodern biztonsági berendezésekkel. A projekt keretében 1164 kilométernyi felsővezetéket, 214 aluljárót, 177 közúti hidat, 335 vasúti hidat, 48 állomást, 40 völgyhidat és 27 alagutat építettek vagy újítottak fel.
A Berlin-München távolság vasúton 623 vagy 652 kilométer attól függően, hogy Hallén vagy Lipcsén keresztül utazik az ember. A teljesen felújított pályán a vonatok 300 kilométer/órás sebességgel tudnak haladni, így a menetidő 6 óráról 4 órára csökken. Ennek nemcsak a fent említett 10 milliárd euró volt az ára. Az utasoknak is többet kell fizetni a gyorsaságért: a menetjegyek ára 13 százalékkal emelkedik.
A ZDF német közszolgálati csatorna készített is egy összeállítást arról, hogyan lehet a leggyorsabban eljutni ezután Münchenből Berlinbe mondjuk a karácsony előtti pénteken:
A pálya már elkészült szakaszait az elmúlt években lépcsőzetesen nyitották meg, így 2006-tól már szupergyors vonatok közlekedtek a Berlin-Halle/Lipcse, 2015-től pedig Halle/Lipcse és Erfurt között.
A teljes München-Berlin szakaszt pénteken nyitották meg Angela Merkel részvételével. Az ünnepélyes avatás alkalmával két különvonat 150-200 díszvendéggel és újságíróval időre befutott Berlinbe. Az egyik vonat ezután visszaindult Münchenbe, de rögtön két órát késett. Eredetileg 23:15-re kellett volna Münchenbe érnie, de technikai okok miatt meg kellett állnia. Végül 2 órás késéssel, 0:30-ra érkezett meg a müncheni főpályaudvarra.
Az egyik vonaton utazó újságíró így írta le a helyzetet: a 3 óra 55 perces rekordidő helyett a vonat végül 6 óra 7 perc alatt ért Münchenbe. Volt, amikor egy órát állt a nyílt pályán, miközben három másik vonat is megelőzte. Emiatt Bambergben is meg kellett állnia, hogy azok az utasok le tudjanak szállni, akik a késői időpont miatt már lekésték volna a csatlakozást.
Nyitókép: Martin Schutt/AFP