A 2017-es CES-en, azaz pontosan egy éve mutatták be a Panasonic Lumix GH5 nevű DSLM (Digital Single Lens Mirrorless, azaz tükör nélküli, egyaknás digitális) fényképezőgépet, amely a kategóriájában (azaz a micro 4/3 szabvány keretein belül) a világon elsőként volt képes 4K (60p/50p) minőségben videófelvételeket és 6K felbontásban fényképeket készíteni. A kamerával kifejezetten a profi videósokat célozta be a japán cég, és a jelek szerint most ebben az irányban lépett előre – kimondottan merészen.
Hétfőn a 2018-as CES-en hivatalosan is debütált a tükör nélküli G sorozat legújabb tagja, a LUMIX GH5S, amit decemberben egy szűk körű sajtóbemutatóra elhoztak Magyarországra is, úgyhogy volt módunk kicsit kézbe venni, megtapogatni, kipróbálni még a Las Vegas-i premier előtt.
A gépet Micsiharu Uemacu, a Panasonic egyik kommunikációs vezetője mutatta be (csakúgy, mint az elődjét Varsóban). A GH5S első ránézésre alig különbözik valamiben az előző modell, ez a nevén is látszik: a számozáson nem is változtattak, csak egy S-betűt biggyesztettek mögé. A műszaki jellemzőkön azonban saját bevallásuk szerint meglehetősen sokat változtattak, még inkább elkötelezve magukat a videósok kiszolgálása mellett.
Ez leginkább abban mutatkozik meg, hogy bár állóképeket is lehet vele készíteni, az elmúlt egy évben végrehajtott fejlesztések zömét a mozgóképkészítésre koncentrálták. A 4K 60p/50p videók rögzítésére alkalmas új kamera a Panasonic szerint sokkal jobb fényérzékenységű teljesítménnyel bír, amihez korlátlan rögzítési időtartam is társul.
A fényérzékenység terén elért javulást természetesen éjszakai forgatási körülmények között lehet leginkább kihasználni. A Budapesti bemutatón látott összehasonlító felvételek tanúsága szerint, a konkurens gyártók kameráihoz viszonyítva, az új Lumix szinte teljesen zajmentes és mégis részletgazdag videók rögzítésére képes magas ISO-értékek mellett is.
Meglehetősen meggyőző volt a budapesti bemutatón a rolling shutter technológia terén elért fejlődés is, aminek köszönhetően nagy sebességű jelenségek fényképezésekor, videózásakor nagy mértékben csökken a képek torzítása. Ez például technikai sportoknál, gyorsan mozgó járműveknél érhető tetten.
És ami a leginkább figyelemreméltó, hogy míg az előd GH5 képérzékelője által alkotott kép teljes mérete 5184×3888 pixel (22 megapixel) volt, addig
Ilyet nem nagyon látni az elektronikai iparban, hogy egy kameragyártó új terméke ne nagyobb megapixelszámmal jöjjön ki, tényleg merész húzásnak tűnik ennek bevállalása.
A kisebb megapixelszám azonban teljesen új műszaki megoldásokat (Dual Native ISO technológia) rejt, aminek a megnövekedett fényérzékenység köszönhető. A Panasonic fejlesztőmérnökei az új, Digital Live MOS képérzékelő lapkában minden egyes pixelhez két áramkört rendeltek, egy alacsony ISO és egy alacsony zaj áramkört, amik jeleit együtt erősítve alkotja a képet a kamera Venus Engine képfeldolgozó csipje, akár ISO 51 200 érzékenységgel.
A strapabíró, csepp-, por- és fagyálló magnéziumöntvényből készült GH5S is 4K 60p/50p felbontással képes videót rögzíteni, mint elődje, viszont ezt már Cinema 4K (4096×2160) felbontásban is tudja, azaz professzionális videókészítőknek kínál alternatívát a Canon, Nikon, Sony videózásra is alkalmas kamerái mellé.
A videósoknak fontos szempont lehet, hogy a GH5S ráadásul belső 4:2:2 10-bites videórögzítésre is alkalmas, amely a filmkészítésnél használt, élethű színmegjelenítést biztosító színminta-vételezés. A GH5S emellett 4:2:2 10-bites 400-Mbps All-Intra tömörítéssel Cinema 4K 24p és 4K 30p/25p/24p felbontással, valamint 200-Mbps All-Intra tömörítéssel Full HD felbontásban is rögzít videókat, ráadásul sem a Full HD, sem a 4K videóknál nincs korlátozva a felvétel időtartama.
Az új Lumix várhatóan március tájékán kerül a hazai boltokba, az áráról egyelőre nincs információnk.