Index Vakbarát Hírportál

Minden meglenne egy Bubi 2.0-hoz

2018. január 10., szerda 13:15

Az autógyártók és beszállítóik már keresik a menekülési útvonalakat arra az időszakra, amikor az elektromos járművek átveszik a benzinesek és dízelesek helyét, mert lényegesen kevesebb alkatrészt kell majd legyártani. Viccnek jó, hogy a kipufogógyártók átállhatnának trombitára és szaxofonra, de a közlekedésnél maradva is bőven vannak új lehetőségek. A digitális és elektromos közlekedés sokkal változatosabb lesz a mai üzemanyagosnál.

Városi segítség

Feltűnően sok helyen láttunk a Las Vegasban zajló CES kütyüshow csarnokaiban valamilyen elektromos közlekedési eszközt vagy ilyesmikkel kapcsolatos megoldást. A lista az e-bicikliktől a hozzájuk tartozó szoftvereken át egészen a komplett infrastruktúrákig tartott.

A vidám zöld és sárga színekben pompázó Limebike bicikliket nem a boltokban találjuk meg, hanem tucatnyi amerikai város utcáin. Az idei újdonságuk az elektromos rásegítéses bringa, eddig csak pedállal hajtott kerékpárjaik voltak.

A vállalat komplett kölcsönzőrendszert rakott össze, és abban különbözik a budapesti Bubitól, hogy a biciklik nem helyhez kötöttek. A kölcsönzést segítő app térképén bárhol megjelenhetnek bringák, hiszen nincsenek dokkolók, mint Budapesten. A bringák bárhol letehetők a szolgáltatási területen belül.

Nagyjából olyan a rendszer, mint az általunk is bemutatott berlini Coup, csak a németeknél elektromos robogókra épül a szolgáltatás, a Limebike viszont hagyományos felépítésű bicikliket visz az utcákra.  

A lopásgátlást a hátsó kereket rögzítő lakat biztosítja, és a beépített gps közli a központtal, hogy merre járnak a biciklik. A bringázással eltöltött idő alapján számláznak, a regisztráció során megadott bankkártyáról emelik le az összeget. 

Egy töltéssel nagyjából száz kilométert lehet megtenni, persze rásegítéses módban, elvégre ezek tényleg nem robogók, hanem biciklik.

Kétségtelen előnye a Limebike rendszerének a Bubihoz képest, hogy a városnak az égvilágon nem kerül semmibe, teljesen üzleti alapon fut. Nagyjából úgy számolnak, hogy 100 lakosonként kell egy bicikli, hogy rendesen lefedjenek egy területet.

Mivel nincsenek dokkolók, a szolgáltatás bevezetéséhez elvileg nem is kell egyeztetni a városvezetéssel, bár a szokásos magyar tempó alapján el tudjuk képzelni, hogy ezt is megfúrnák, akárcsak az Ubert, mondjuk arra hivatkozva, hogy rontja a Bubi bizniszét. (Apropó, Uber: Las Vegasban feleannyiba kerül Uberrel utazni, mint taxival, mégis megférnek egymás mellett, sőt a kaszinókban külön beszállóhelyeket alakítottak ki az Ubernek/Lyftnek meg a taxiknak, hogy ne zavarják egymást.)

Beszállnak az autós cégek

Az e-biciklik piacán erős szereplő az autóipari gyökerekkel rendelkező Bosch, jelen van a szintén járműipari érdekeltségű Continental, de a CES-en autógyártók is jelezték, hogy próbálnak betörni ebbe a szegmensbe. 

A Ford például a Qualcomm-mal közösen alakít ki egy felhőalapú platformot, amely az autók, biciklik és minden más jármű egymással való kommunikációját segíti. A nagy múltú amerikai autógyártó a kölcsönzési piacon is jelen van, San Franciscóban már kikölcsönözhetők a GoBikes nevű bringái (ezek dokkolósak), és áprilistól vezetik be az elektronikus rásegítéses bicikliket.

Adatok a motorból

A magyar GPS Tuner is e-biciklis fejlesztést állít ki a CES-en, az alkatrészek digitális összekapcsolásával kinyerhető adatokra épített szolgáltatást. A Total Data Sense nevű rendszere valós időben nyer ki információkat a motorból és akkumulátorból, hogy minden pillanatban meg tudja mondani a kerékpárosnak, milyen messzire tud majd elmenni elektromos rásegítéssel.

Figyelembe veszik a biciklis múltbeli teljesítményét és az egyéni viselkedési mintáját is.

Akár az útvonalat is újratervezi a GPS Tuner rendszere, és megmondja, hogy miként állítsuk be az elektromos rásegítést, hogy biztosan eljussunk a célig.

GPS Tunernek  kizárólagos hozzáférése van bizonyos protokollokhoz, és ezáltal minden adatot be tudnak gyűjteni – anonimizált módon – a vezérlő egységről, a kijelzőről, az akkumulátorról és az elektromos meghajtásról. Az adatokat bluetoothon gyűjti be egy fejegység, és onnan továbbít mindent a felhasználó telefonjára. 

Az adatok alapján előre meg lehet mondani, hogy melyik alkatrész fog meghibásodni, és erről a gyártók is kaphatnak információkat, természetesen anonimizált módon.

Internetes melléktermékek

Egyre fontosabbá válik az is, hogy e-biciklik részei és a kiegészítők külső eszközökkel össze legyenek kötve – mondták a GPS Tuner szakértői. Szerintük elképzelhető, hogy ennek a kapcsolódásnak köszönhetően az e-bicikli-tulajdonosok megosztják majd másokkal a saját kerékpárjaikat azokban az időszakokban, amikor éppen nem használják.

Azt is elmondták, hogy az e-biciklik piacán miért kaphatnak nagyobb teret az autógyártók. A klasszikus bringaszervizeknek kihívás lesz  a karbantartás, nem lesznek azonnal eszközeik az elektomos meghajtások szervizeléséhez. Ez pedig lehetőséget ad a nagy játékosoknak, az autóipari szereplőknek, amelyeknek ehhez már megvan – vagy az elektromos autózás elterjedésével meglesz – a hátterük.

Rovatok