A Szövetségi Légügyi Hatóság (Federal Aviation Administration, FAA) február 2-án jóváhagyta a SpaceX erre a hétre tervezett rakétastartját, aminek keretein belül Elon Musk űripari cége először próbálja ki a Falcon Heavy névre hallgató óriásrakétáját – írja a Spaceflight Now. A tervek szerint, ha minden stimmel, kedden kerítenek sort a nagy eseményre, amit kiemelt figyelemmel kísér a szaksajtó és rajongók – no meg ellendrukkerek – hada.
Az FAA a jelek szerint semmi kifogásolnivalót nem talált abban, hogy nem szimpla rakétateszt lesz a magyar idő szerint este fél nyolcra előirányzott start, hanem nehézsúlyú reklámfogás is: a rakéta ugyanis Elon Musk meggypiros Tesla Roadsterét viszi majd az űrbe, hogy olyan excentrikus elliptikus Nap körüli pályára állítsa, ami érinti a Mars pályáját is. A startengedély így fogalmaz: “transporting the modified Tesla Roadster (mass simulator) to a hyperbolic orbit” – azaz az átalakított autót mint tömegszimulátort hiperbolikus pályára állíthatja a SpaceX.
Mit érdemes tudni a közelgő rakátastartról?
Ja, és a tesla ülésébe még egy SpaceX szakafanderes próbababát (a neve: Starman) is ültettek, amint az Musk Instagramjából kiderült:
:DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD
A SpaceX előtt álló ezévi feladatokról nemrég írtunk egy összefoglaló cikket. Azóta annyi történt, hogy január 30-án gond nélkül lezajlott egy terv szerinti Falcon-9 start a 40-es startállásról (SES-16/GovSat-1).
A GovSat-1 küldetés érdekessége, hogy bár nem szerepelt benne az első rakétafokozat visszatérése és landolása, egy speciális tesztre így is felhasználták a rakétafokozatot: nagy tolóerejű fékezést teszteltek vele.
Ami még Elon Muskot is meglepte, a rakétatörzs kibírta a megterhelő visszatérést és mintha szárazföldre landolt volna, simán leszállt az óceánra. A vízen fennmaradt szerkezet begyűjtésével a SpaceX meg is próbálkozik, még ha újrafelhasználásról nem is lehet szó igazán.