Index Vakbarát Hírportál

Kövesse élőben a Falcon Heavy szárnyalását!

2018. február 6., kedd 19:20 | hat éve frissítve

Elérkezett a nagy nap, a SpaceX kedden – magyar idő szerint este fél nyolctól – kipróbálja, hogy működik-e a három Falcon-9 rakétából összerakott Falcon Heavy. A startablak két és fél órán át lesz nyitva, ami azt jelenti, este 10-ig lesz ideje a mérnököknek, hogy a közvetlenül a start előtt esetleg felmerülő apróbb hibákat elhárítsák, vagy kedvezőtlen időjárás esetén várjanak a javulásra.

Elon Musk Twitteres bejegyzése szerint egyébként épp ez a helyzet, a nagy magasságban fújó szelek erőssége 20 százalékkal meghaladja a tűréshatárt, emiatt lehet, hogy csúszik a start:

A SpaceX tweetje szerint magyar idő szerint 20:20-ra tolták a startot a szelek miatt:

19:49 – Újabb csúszást jelentettek be:

Eszerint nem csitulnak a nagy nyíróerejű magaslégköri szelek, a start magyar idő szerint 21:45-nél hamarabb nem várható. Mivel 22:00-kor zárul a mai startablak, egyre kevesebb az esélye annak, hogy ma elindul első útjára a Falcon Heavy.

19:52 – Elon Musk azt írta, hogy a startautomatikát aktiválták:

20:19 – A Kennedy Űrközpont visszaszámláló órájánál a helyzet:

20:30 – A várakozás hosszú perceit töltsék hasznosan!

Itt egy pár perces CNN-interjú Elon Muskkal, a Falcon Heavy közelgő tesztjéről (amiben többek között arról esik szó, hogy maga Musk sem lát túl sok esélyt a rakéta sikerére, mivel túl nagy terheléssekről van szó, a gyorsítórakéták leválását elősegítő mechanikát sem próbálták még ki élesben, stb):

20:40 – A hivatalos SpaceX stream elindulásáig lehet akár egyéb közvetítéseket is nézni.

Itt van például a Space and Universe élő képe a várakozó rakétáról:

20.45 – Egy óra a startig. Ha enyhülnek a magasan fújó szelek, akkor még lehet start ma.

20:55 – Igen, lesz képünk az űrben száguldó Tesláról.

A Business Insider friss cikke szerint három kamerát szereltek a piros Tesla sportautóra, ami a Falcon Heavy orrkúpjában csücsül. Amit igazából sejteni lehetett előre.

20:58 – Van, aki még esetleg nem látta a legutóbbi FH-animációt? Íme:

21:00 – Több mint félmillióan várják már az élő SpaceX stream indulását:

21:01 – Ha minden igaz, megkezdték a rakéta üzemanyaggal (folyékony oxigénnel) való feltöltését:

21:07  – Magyarok a nagyvilágban rovatunk jelentkezik:

21:19 – A FH második fokozatának RP-1 üzemanyaggal való feltöltése is befejeződött, írja a Spaceflight Now. A rakéta elvileg startra kész.

21:23 – Elindult a SpaceX élő közvetítése:

21:28 – Minden rendszer készen áll a startra.

21:30 – A jelentések szerint a nagy magasságban fújó szelek enyhültek, elképzelhető, hogy szűkösen bár, de sor kerül ma a startra.

21:35 – Tíz idegörlő perc a startig.

21:37 – Hatezer SpaceX alkalmazott neve van belevésve abba a plakettbe, ami a Tesla alatti adapterhez van erősítve. A bejelentést üdvrivalgás követte a SpaceX irányítóközpontjában.

21:38  – A közvetítés, ha minden jól megy, akkor a második rakétafokozat beindulása után nem sokkal véget ér. A Tesla pályára állítása hatórával ezután következik majd.

21:41 – Kevesebb mint öt perc van hátra a startig, a jelek szerint minden készen áll a tesztre.

21:44 – Rögvest start!

21:45 – ÉS MEGY!!!

21:46 – ÉS MEGY!!!!!

21:47 – A gyorsítórakéták rendben leváltak!

21.49 – Levált az orkúp két fele is simán! Musk Teslája az űrben hasít!

21.53 – A két gyorsító rakéta hiba nélkül landolt a két szárazföldi leszállóhelyen!

22:00 – A közvetítést időközben befejezték, a harmadik, középső Falcon-9 fokozat landolásáról egyelőre nem érkezett információ.

22:00 – Itt vannak viszont a világ legmenőbb autós fotói, amikre mindenki úgy várt:

22:26 – Még mindig várat magára a középső fokozat landolásáról szóló híradás. Mondjuk ha csak ennyi nem sikerülne az egész küldetésből, szerintem azzal is bőven kiegyezne mindneki a SpaceX-nél.

22.30 – Elon Musk helyzetjelentése:

Azaz a fölső fokozat, ami a Teslát tolja az űrben, rendben van, hajtóműve sikeresen újraindult és 7000 kilométeres magasságba emelte a szerkezet röppályájának legtávolabbi pontját. A következő öt órában áthalad a Van Allen-övön, majd következik az utolsó hajtóműindítás, amivel a Nap körüli pályára áll a Tesla.

22:49 – Ilyen látvány tárul a Tesla "sofőrjének" szeme elé:

22:59 – Élő közvetítést ad a SpaceX a jelenleg Föld körül keringő Tesláról:

23:22 – Hol jár vajon a piros autó?

23:48 – Made on Earth

00:21 – Kezdenek szállingózni a profi fotóriporterek képei a startról. Kezdésnek és a közvetítésünk zárásaképp álljon itt John Kraus parádés felvétele:

***

A SpaceX gyakorlatilag három Falcon-9 rakéta összekapcsolásával alkotta meg a világ egyik legnagyobb teljesítményű rakétáját, amivel csaknem 64 tonnányi hasznos terhet lehet majd alacsony föld körüli pályára állítani. Az Elon Musk által 2011-ben bemutatott Falcon Heavy gerincét egy több fokozatú, megerősített Falcon-9 adja, amihez két oldalról egy-egy, az utóbbi években kiválóan bevált, ugyanolyan típusú rakétát kapcsoltak, amik így elsőként leváló gyorsítófokozatként funkcionálnak majd. Mindkét gyorsítórakéta volt már egyszer használva: az egyik 2016 májusában vitte az űrbe a Thaicom-8 műholdat és tért vissza sikeresen, a másik 2016 júliusában a Dragon teherűrhajót állította pályára, hogy felszerelést vigyen a Nemzetközi Űrállomásra.

A Falcon Heavy-t összesen 27 Merlin 1D hajtómű 22 819 kN-nal, körülbelül 18 Boeing 747-es repülőgép tolóerejének megfelelő erővel emeli majd a magasba – ezek az adatok azt jelentik, hogy ha nem vall kudarcot, a SpaceX rakétája lesz a legerősebb a piacon. Az alábbi ábra a küldetés egyes fázisait mutatja be, a starttól kezdve, mindhárom fokozat visszatérésén keresztül, a Tesla Nap körüli elliptikus pályára állításáig:

A 70 méter magas, üzemanyaggal föltöltve 1400 tonnát nyomó szerkezettel a SpaceX embereket szeretne az űrbe juttatni, első körben fizető űrturistákat a Holdig, később akár a Marsig. De mindenekelőtt a mostani teszttel meg kell arról győződni, hogy a Falcon Heavy koncepciója működőképes.

A Falcon Heavy tesztrakománya nem más, mint Elon Musk saját meggypiros Tesla Roadstere, benne egy SpaceX-szkafandert viselő bábuval. Az űrbe indítandó Tesla kellőképpen ki van már belezve, azaz eltávolítottak belőle minden olyan alkatrészt, elektronikát, ami potenciális veszélyt jelentene a rakétára, így például egészen biztos, hogy nincsenek benne a több száz kilogrammos akkumulátorok.

A tervek szerint Elon Musk Teslája nem Mars körüli, csupán elliptikus Nap körüli pályára fog állni, ami viszont legtávolabbi szakaszán eléri a Mars Nap körüli pályáját. Ezzel azt szeretnék a SpaceX interplanetáris mérnökei bizonyítani, hogy a Falcon Heavy majdan képes lehet és képes is lesz elérni a Marsot, aminek kolonizálása Elon Musk víziói közt első helyen szerepel.

Akárhogyanis, ha sikeres lesz a start, és nem esik szét és robban fel az egész szerkezet a hatalmas terhelés hatására, akkor Elon Musk Teslája lesz a valaha gyártott leggyorsabb személyautó a világon, és az űrben távolodó piros sportautó képe villámgyorsan be fogja járni a világot.

Rovatok