Újabb probléma merült fel a spanyol haditengerészet új tengeralattjárójával, az S–80-nal. Egy korábbi tervezési hiba miatt az egész konstrukciót újra kellett tervezni, mert anélkül nem tudott volna a felszínre jönni lemerülés után. Az újratervezett tengeralattjáró viszont akkora lett, hogy nem fért be a cartagenai dokkjába.
Az El País jelentése szerint az S–80 újratervezése miatt a jármű gyártási költségei is megnőttek: a járművek darabonként egymilliárd euróba kerülnek.
Az S–80 tervezési problémái 2013-ban kezdődtek: az illetékesek ekkor vették észre, hogy a jármű 100 tonnával nehezebb a tervezettnél. Ennek pokoli hatása volt a jármű felhajtóerejére: bár le tudott merülni, kétséges volt, hogy ekkora össztömeggel fel tud-e jönni a felszínre. Egy korábbi tisztségviselő az Associated Pressnek azt nyilatkozta, hogy
a tervezésnél valaki elnézett egy tizedesvesszőt, és senki nem fordított figyelmet a számítások felülvizsgálatára.
Ez a hiba még csak 14 millió euróval növelte meg a tengeralattjárók árát. A mérnökök úgy kalkuláltak, hogy ha megnövelik a hajótest hosszát, az jó hatással lesz a felhajtóerőre.
Az S–80-at eredetileg egy 71 méter hosszú, 2200 tonnás járműnek szánták. A végleges változat 81 méter hosszú lett, 3000 tonna vízkiszorítással. Csakhogy a megnövelt hossza miatt a jármű nem fér be a Cartagenában használt dokkokba, így azokat is át kell tervezni.
A spanyol védelmi miniszter, Margarita Robles szerint igaz, hogy nem fordítottak kellő figyelmet a tervezésre, de a hibákt azóta javították, és az S–80 projekt továbbra is életképes.
(BBC News)