Egy világszintű informatikai probléma lépett fel a Microsoft hivatalos közleménye szerint, ami érinti a repülőterek információs rendszereit, a bankok szolgáltatásait és a különböző médiumok offline és online hálózatait is. Ausztráliától az Egyesült Királyságig, Európától Alaszkáig jelentettek leállásokat és hibákat.
Számos globális intézmény – köztük nagybankok, médiumok és légitársaságok – számolt be arról, hogy tömeges informatikai kiesés történt. Ausztráliát különösen súlyosan érintette: a repülőjáratok nem közlekedtek, a szupermarketekben káosz uralkodott a pénztáraknál, a műsorszóró hálózatok dolgozói pedig a súgógép, a grafikai elemek és a számítógépek meghibásodása miatt a képernyők előtt álltak.
Az Egyesült Államokban Alaszka állam is figyelmeztetett, hogy a vészhelyzeti szolgáltatások is érintettek. Az üzemzavar oka nem világos, de az érintettek közül sokan a Microsoft PC operációs rendszerével hozták összefüggésbe.
A Microsoft 365 hivatalos szolgáltatásfrissítése, amelyet a nap folyamán korábban az X-en tettek közzé, azt írta, hogy „vizsgálunk egy olyan problémát, amely hatással van a felhasználóknak a Microsoft 365 különböző alkalmazásaihoz és szolgáltatásaihoz való hozzáférési képességére”.
A Microsoft szóvivője azonban pénteken azt mondta a BBC-nek, hogy „a szolgáltatások többsége már órákkal korábban helyreállt”. Az ausztrál belügyminiszter szóvivője szerint a kiesés a jelek szerint a Crowdstrike globális kiberbiztonsági cégnél felmerült problémával függ össze, és az ország kiberbiztonsági felügyelősége szerint nincs olyan információ, amely támadásra utalna.
Jelenlegi információink szerint ez a kiesés az érintett vállalatok által alkalmazott harmadik féltől származó szoftverplatformmal kapcsolatos technikai problémához kapcsolódik
– áll a közleményükben.
Később a CrowdStrike is bejelentkezett az X-en. George Kurtz, a vállalat vezérigazgatója azt mondta, hogy a cég „aktívan együttműködik az érintett felhasználókkal a Windows Hosts-fájlok egyetlen tartalmi frissítésében előforduló hiba elhárításában.”
Kurtz is megerősítette, hogy nem biztonsági támadás történt, emellett arról is beszámolt, hogy a Mac és Linux rendszereket nem fenyegeti veszély. A CrowdStrike péntek reggel arról küldött figyelmeztetést ügyfeleinek, hogy a széleskörűen használt Falcon Sensor szoftver okozta a Microsoft Windows összeomlását és a „kék halálnak” nevezett hiba sorozatos megjelenését.
A kiberbiztonsági cég részvényei a New York-i tőzsde nyitása előtt 10 százalékot zuhantak.
Az OTP megkeresésünkre közölte, hogy az ő rendszereiket nem érintette a probléma. Miközben egy olvasónk arról számolt be, hogy reggel óta nem tudja használni a kártyáját, de a bank szerint ez egyedi probléma lehet. A CIB Banktól szintén azt írták, hogy minden rendben, „minden informatikai alkalmazás és üzleti szolgáltatás a szokásos rendelkezésre állási szinten működik”. Az MBH ugyancsak azt írta megkeresésünkre, hogy a rendszereiket nem érintette a leállás:
Jelenlegi információink szerint az MBH Csoporton belül nincs olyan ismert incidens, ami a vélhetően a Microsoft felhőszolgáltatás fennakadásából adódó globális informatikai problémához lenne köthető.
A Raiffeisen Banknál sem tapasztaltak problémát, ahogy az Ersténél sem. Viszont egy olvasónk jelezte, hogy UniCredites kártyáját nem tudja reggel óta használni, egy másik pedig azt, hogy az automata a nagykanizsai INTERSPAR-nál nem adott ki pénzt „adatkezelés miatt”; a bank megkeresésünkre késő délután azt válaszolta, hogy már minden rendszerük működőképes.
A világméretű informatikai rendszerhiba az Allianz Hungaria Zrt. rendszerét is elérte. Nem működik a biztosításkötés és az információs rendszer sem. A megkötött biztosítások kötvényei nem láthatók a rendszerben. Telefonos ügyfélszolgálatuk nem elérhető. Rendszerproblémájuk EU-szintű
– kaptuk nemrég egy olvasónktól.
Olvasóink beszámolója alapján gyártókat, cégeket is érint a rendszerprobléma, több gyár is leállt. Volt, aki azt jelezte, hogy az M3-as melletti Metróban a kártyás fizetési lehetőség reggel már nem működött, csak készpénzzel tudtak fizetni.
Egy másik olvasónk írta, hogy a pécsi Harman autóipari gyárban reggel 7 óra óta nem működnek a rendszerek és állnak a sorok, a termelés teljesen leállt, és már kiszállítani sem tudják a késztermékeket. A dolgozókat egyelőre nem küldték haza. Ugyanúgy a Continental-gyárban reggel 6 óra 30 óta nem megy a termelés, de a dolgozók szintén bent vannak továbbra is. A kecskeméti Mercedes gyárban pontosan ugyanez volt a helyzet.
Olvasónk jelezte, hogy a Wizz Air rendszere leállt, online nem tud belépni a profiljába, nem tudja letölteni a repülőjegyét, és az utasfelvétel sem működik. Kérdéseinkkel kerestük a Wizz Airt, amire az alábbi választ küldték:
„A Wizz Air, a többi légitársasághoz hasonlóan, rendkívüli technikai kihívással találta magát szemben nemzetközi informatikai partnere rendszerének leállását követően. Az informatikai rendszer kiesése miatt előfordulhat, hogy a Wizz Air utasai fennakadásokat tapasztalhatnak a légitársaság nemzetközi hálózatán, a weboldal és a mobilalkalmazás elérhetősége átmenetileg szünetelhet.
Jelenleg az alábbi internetes szolgáltatások nem elérhetők a Wizz Air rendszerében:
Az üzemszünet ideje alatt minden utas számára ingyenes a repülőtéri utasfelvétel. A légitársaság azt tanácsolja utasainak, hogy legalább 3 órával a tervezett indulás előtt érkezzenek meg a repülőtérre, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az utasfelvétel és a biztonsági ellenőrzés elvégzésére, valamint a repülőtéri egészségügyi és biztonsági intézkedésekre, ahol ez szükséges.”
A Ryanairnél szintén problémák léptek fel az informatikai rendszerben, ezért náluk biztosan késésre kell számítani. A holland Transavia légitársaság is azt jelentette, hogy ugyancsak műszaki problémákkal küszködnek. A SunExpress-nél is gondok lehetnek, hiszen a List Ferenc Nemzetközi Repülőtérről Antalayába induló járaton másfél órája ülnek az utasok, de még nem indult el a járat.
Eközben a sydney-i repülőtéren eltűntek az információk az indulási táblákról. A belföldi terminál utasainak szóló közleményében a Jetstar fapados légitársaság közölte, hogy „a Microsofttal kapcsolatos probléma” miatt nem tudta becsekkolni az utasokat, akik emiatt nem tudtak felszállni a járataira.
A Virgin Australia szintén közölte az utasokkal, hogy a járatok „teljes földi leállása” van. A közösségi média felhasználói arról számoltak be, hogy sorok kígyóztak az ausztrál boltokban, például a Woolworthsnél, a fizetési rendszerek leálltak, és nehézségekbe ütközött a pénzintézetek, például a National Australia Bank elérése.
A Reuters hírügynökség beszámolója szerint a brit edinburghi repülőtéren működő automata beszállószkennerek offline állapotban vannak. Az edinburghi repülőtér manuálisan ellenőrizte a beszállókártyákat – mondta egy szemtanú. A német repülőterek is problémákról számoltak be, a berlini repülőtéren „műszaki okokra” hivatkozva nem indítanak járatokat, „20 járatból körülbelül 3-at nem töröltek” – mondta egy nő, aki Splitbe utazott volna.
Az Egyesült Királyságban a vasútnál is közölték az ügyfelekkel, hogy „széles körű informatikai problémák” miatt késésekre kell számítaniuk. A Southern, a Thameslink, a Gatwick Express és a Great Northern – a Govia Thameslink Railway mind a négy márkája – közölte, hogy problémákat tapasztalnak.
Informatikai csapataink aktívan vizsgálják a probléma kiváltó okát. Bizonyos helyeken nem tudunk hozzáférni a mozdonyvezetői diagramokhoz, ami esetleges rövid távú járattörlésekhez vezet, különösen a Thameslink és a Great Northern hálózatán. Emellett más kulcsfontosságú rendszerek, köztük a valós idejű ügyfél-tájékoztatási platformjaink is érintettek
– írták.
A lutoni repülőtéren, a Heathrow-n és a Gatwicken is bajok vannak, manuálisan folytatják azokat a folyamatokat, amiket tudnak, minden egyéb problémán pedig dolgoznak a szakemberek. A belfasti repülőtéren kreatívan, „sötét középkori módszerekkel” oldották meg az utastájékoztatást.
A londoni Heathrown estére elhárult a vész, hasonlóan az Edinburgh reptéren, ahol szép lassan minden visszatért a régi kerékvágásba.
Az internet globális kiesése az indiai szubkontinenst is érintette. A légitársaságok működésében zavarok léptek fel, és számos járatot leállítottak. A SpiceJet az X-en közzétett közleményében azt írta: „Jelenleg technikai problémával küzdünk a járatmegszakításokkal kapcsolatos frissítések szolgáltatásában. Csapatunk aktívan dolgozik a probléma megoldásán. Sajnáljuk az okozott kellemetlenségeket, és amint a probléma megoldódik, tájékoztatni fogjuk önöket. Köszönjük türelmüket és együttműködésüket.”
A Spanyolországban 46 repülőteret üzemeltető AENA közölte, hogy a „globális számítógépes rendszer kiesése” miatt késésekkel kell számolnia és kézi rendszereket kell használnia.
A hongkongi South China Morning Post arról számol be, hogy egy informatikai meghibásodás miatt „káosz” alakult ki a nemzetközi repülőtéren. Azt írják, hogy a becsekkolást manuálisan végzik, de a járatok még mindig felszállnak. A repülőtér vészhelyzeti eljárásokat indított, hogy a járatok tovább közlekedjenek.
A malajziai KTMB vasúttársaságnak problémái vannak a jegyértékesítéssel és az ügyfélszolgálattal. A szingapúri Csangi repülőtéren késtek a járatok, az AirAsia és a VietJet Air járatai érintettek.
A Londoni Értéktőzsde is azok közé a vállalkozások közé tartozik, amelyeket világszerte érintett az informatikai rendszerek globális kiesése. A tőzsde honlapján ma kora reggel közzétett nyilatkozat szerint technikai problémát vizsgálnak az RNS – a tőzsde szabályozói hírszolgálatának – közleményeinek közzétételével kapcsolatban.
Az RNS hírszolgáltatás jelenleg egy harmadik fél által okozott globális technikai problémát tapasztal, amely megakadályozza a hírek közzétételét. A műszaki csapatok dolgoznak a szolgáltatás helyreállításán. A csoport többi szolgáltatása, beleértve a London Stock Exchange-et is, továbbra is a szokásos módon működik
– közölték.
Arról is beszámoltak, hogy a Workspace, a tőzsde anyavállalatának, az LSEG-nek a tulajdonában lévő hír- és adatplatform szintén üzemzavart jelentett, amely világszerte érintette a felhasználók hozzáférését. Az üzemzavar először éjszaka lépett fel az ázsiai piacokon. Amikor reggel 8 órakor megkezdődött a kereskedés, a tőzsde honlapja még mindig a csütörtök esti zárástól számított árfolyamokat mutatta és mutatja továbbra is.
Az amerikai Szövetségi Igazságügyi Minisztériumot (US Justice Department) is elérték a problémák. A hivatal igyekszik megoldásokat találni a CrowdStrike miatt kialakult hibára, azonban mindenkit figyelmeztettek, hogy a helyzet súlyos, és egyelőre nincs kijelölt időpont a visszaállításra.
A telefonok és tabletek közti kommunikációt nem érint a hiba, viszont egyes, a minisztérium által használt applikációkat – mint a Microsoft Office programokat, például az Excelt – igen, így azokat a globális probléma elhárításáig nem lehet használni. A dolgozók mellett ügyfeleit is értesítette a Department of Justice.
Alaszkai tisztviselők szerint számos 911-es és nem sürgősségi hívóközpont nem működik megfelelően. A Telstra ausztrál távközlési cég azt mondta, hogy a triple-0 hívóközpontok – a fő segélyhívó kapcsolat Ausztráliában – nem érintettek, de más állami segélyhívó szolgáltatókkal együtt dolgoznak a tartalék folyamatok bevezetésén.
A brit háziorvosi rendelőkkel is probléma van, nem tudnak időpontot foglalni az ott használatos NHS-rendszeren belül. Hibaüzenet jelenik meg, kommunikációjukban pedig azt közölték, hogy „a probléma kihatással van az alapvető egészségügyi irányítási rendszerünkre”.
Tisztában vagyunk azzal, hogy a globális informatikai leállások miatt egyes közösségi gyógyszertárak szolgáltatásai, beleértve a háziorvosi receptekhez való hozzáférést és a gyógyszerek kiszállítását, ma megszakadtak
– írták. „Arra kérjük a betegeket, hogy legyenek türelmesek, amíg felkeresik gyógyszertárukat” – tették hozzá.
Több futballklubot is érintett e probléma a szigetországban, ma reggel problémákról számolt be többek között a
A skót élvonalbeli Hearts és Hibernian klub is közzétette, hogy őket is érintette a kiesés.