Index Vakbarát Hírportál

Az IKEA nevében tízezreket vertek át az adathalászok a Facebookon

2010. április 12., hétfő 13:46

Igen hatásos, az IKEA nevét felhasználó adathalász-támadások zajlanak a sok száz milliós felhasználói táborral rendelkező Facebookon.

Néhány napja terjed az interneten azoknak az akcióknak a híre, melynek keretében IKEA-utalványt ígérnek a résztvevőknek. A Facebook már fellépett a vírusmarketingnek álcázott csalássorozat ellen, de így is több tízezer áldozatról szólnak a híradások – csak pénteken, az egynaposra hirdetett akció idején közel negyvenezer embert vertek át.

A meg-megújuló kampány azonos szisztémára épül mindenhol: vásárlási utalvány megszerzését ígérik azoknak, akik a megfelelő oldalakon rajongóvá válnak. A vírusmarketingnek tűnő csalás keretében előfordul, hogy a meghirdetők egy harmadik fél marketingoldalára vagy egy hamis oldalra csábítják el a felhasználókat, ahol személyes információkat igyekeznek megszerezni tőlük – olyan is megesett, hogy a hitelkártya számára kérdeztek rá.

Biztonsági szakértők szerint valójában adathalászatról van szó, amelynek keretében múlt hónapban az ezer dolláros utalvány ígéretének bűvöletében több mint hetvenezren osztottak meg bizalmas adatokat, míg le nem tiltották az érintett rajongói oldalakat. Az adathalászok valószínűleg azért az IKEA nevében követték el a csalásokat, mert a svéd cég ősszel éppen a Facebookon szervezett egy markeingakciót.

A Facebook biztonsági részlege már közzétett egy rövid figyelmeztetést, amelyben óvják a gyanús ajánlatoktól a felhasználókat, és megígérik, hogy a megtévesztő információkat közlő vagy spamelésre biztató oldalakat eltávolítják. Arra is felkérik a látogatókat, ha tapasztalnak ilyet, azt jelezzék a Facebooknak.

Rovatok