Az igazságügyi biztos szerint a közösségi szolgáltatásoknak felelősséget kell vállalniuk a felhasználók adatainak biztonságáért.
Viviane Reding, az Európai Unió igazságügyi biztosa hétfőn azt javasolta, hogy a közösségi szolgáltatásokra is terjesszenek ki egységes adatkezelési direktívát. Javaslata lényege, hogy a vállalkozások - beleértve az internet-szolgáltatókat - tájékoztassák a felhasználókat, hogy milyen adatokat gyűjtenek össze róluk, milyen célból, és ezeket mire szeretnék felhasználni.
Az uniós szabályozásért felelős szervezetek aggódnak amiatt, hogy az online kereskedelmi szolgáltatások a felhasználók személyes adatait hirdetési cégeknek adhatják tovább. A kezdeményezés arra irányul, hogy az internet-felhasználók személyes adatainak védelmét biztosítsa.
A jelenlegi adatvédelmi szabályozás 1995-ben született, jóval a Facebookhoz hasonló közösségi szolgáltatások bevezetése előtt. Bár az uniós tisztviselők szerint az új adatvédelmi törvényről szóló jogszabálytervezet már 2012 elejére elkészülhet, az elfogadása és a beiktatása akár másfél évig is elhúzódhat.
Az EU-tagországok különféleképpen viszonyulnak az adatvédelem kérdéséhez. A franciák és a németek szerint a személyes adatok védelmét preferálják, ugyanakkor Írország és az Egyesült Királyság inkább piacbarát megközelítésű. Ugyanakkor az Eurobarometer felmérése szerint az európaiak 75 százaléka aggódik amaitt, hogy a vállalatok (például a Google, a Facebook vagy a Linkedin) miként használja fel a személyes adataikat.
Reding éppen ezért szeretne egységes, az uniós tagországok mindegyikére kiterjedő szabályozást, amely szükséges esetben szankcókkal is sújthatja a szabálysértő vállalatokat. Az Amerikai Kereskedelmi Kamarának nyilatkozó biztos azt is megemlítette, hogy az ezzel járó bürokrácia drasztikus leépítését is szükségesnek tartja.