Az Apple modelljét másolja egy kínai cég
Az Apple sikertörténetét honosította meg Kínában a Xiaomi Technology mobiltelefonkészülék-gyártó vállalat. A Xiaomi a siker érdekében hasonló marketingstratégiát alkalmazott, és az Apple-höz hasonló marketingstratégiájával és rajongótáborával érte el a sikert. A vállalat alapítója Lej Dzsun – aki maga is Steve Jobs stílusban jelenik meg, farmernadrágban és fekete ingben – az Apple marketingtaktikáját idéző módszerekkel építette ki a vállalat közepesen árazott, felsőkategóriás, az exkluzivitás érzetét keltő okostelefonjainak rajongói bázisát.
Lényeges különbség, hogy a Xiaomi nem épített ki márkakereskedő-hálózatot mint az Apple, termékeit kizárólag az interneten értékesíti. Ebben különbözik nagy belföldi versenytársaitól is, a Lenovo Group, a ZTE Corp és a Huawei Technologies vállalatoktól, amelyek mobilszolgáltatókkal együttműködve nagy tételekben értékesítik termékeiket. Ez a leszűkített kínálati profil az, ami megteremti a Xiaomi számára az exkluzivitás érzetét keltő marketing előnyt. Lej Dzsun a Reutersnek azt nyilatkozta, hogy a vállalat nem az eladásai növelésére törekszik, inkább a vevőiket akarják kielégíteni és kellemes meglepetésekkel szolgálni nekik.
Percek alatt elkapkodták a telefonjaikat
A Xiaomi már 300 ezer darabot adott el az októberben bemutatott legújabb, a Samsung Galaxy S3 és az Apple iPhone5 készülékekéhez hasonló paraméterekkel rendelkező modelljéből, ami csak feleannyiba kerül, mint az Apple legújabb csúcstelefonja. A telefon ötvenezres nyitókészlete alig két perc alatt fogyott el, és a nagyobb tételeket is legalább ilyen gyorsan elkapkodták.
A 2010 áprilisában létrejött Xiaomi 2011 októberében adta el első termékét, és a legjobb úton haladnak afelé, hogy az idén már 7 millió készüléket értékesítsen, szemben korábbi 2 milliós tervével. A vállalat az idén mintegy 13 milliárd yüan, azaz kétmilliárd dollár bevételre tehet szert. A piaci elemzők által feltételezett 10 százalékos haszonkulccsal a Xiaomi nyeresége az idén 200 millió dollár lehet.
A Gartner piackutató vállalat becslése szerint Kína az idén előzi meg az Egyesült Államokat a világ legnagyobb nemzeti okostelefon piacaként. Egyes becslések szerint Kínában az idén 165-170 millió okostelefont értékesítenek a tavalyi 78 millió után.