Miért szárnyal a BlackBerry 4,4 milliárd dolláros veszteség után?
Amikor a BlackBerry tegnap nyilvánosságra hozta negyedéves jelentését, senki nem számított semmi jóra. A cég vesztesége az utolsó három hónapban 4,4 milliárd dollár volt, több mint egymilliárddal csökkentek a bevételek, jóval kevesebb telefont adtak el, mint korábban. Ráadásul nem is az új mobilok fogynak, hanem a jól bevált régiek.
Ezek után azt gondolnánk, hogy a befektetők temetni kezdik a céget a tőzsdén, folytatódik a BlackBerry papírjainak zuhanása. De nem ez történt. A reggeli kereskedés előtt annak rendje és módja szerint hét százalékot estek a részvények, de a kereskedés egy pillanatában egyszer csak megfordult a trend és hirtelen 15 százalékot ment felfelé a részvényárfolyam.
Döbbenetes fordulat, de megmagyarázható. Az egyik oka, hogy a kereskedők nagy része az esésre játszott, shortolta a papírokat. Abból próbáltak nyereségre szert tenni, hogy esett a részvény. A befektetők másik része azonban figyelt a hírekre és tetszett nekik, hogy a kanadai cég a kínai Foxconnal áll össze. Öt éves megállapodást kötöttek a gyártóval, alsó kategóriás mobilokat akarnak készíteni, amelyeket majd olyan fejlődő piacokon fognak eladni, mint Indonézia és Mexikó. A BlackBerry tehát kezdi belátni, hogy nem tud versenyezni az Apple-lel és a Samsunggal és más irányba kezdett el tapogatózni. A befektetők ezt hálálták meg.
Ráadásul a BlackBerrynek nem is olyan rossz a pénzügyi helyzete, legalábbis ami a készpénzállományt illeti. Most éppen 3,2 milliárd dollárjuk van, részben a korábbi vevőjelölt Fairfax egymilliárd dolláros befektetésének köszönhetően. A befektetők most elhiszik, hogy a cégnek van elég pénze ahhoz, hogy kihúzza a következő néhány évet.