Mi lesz a Nokiával a mobilok nélkül?
A Nokia tavaly év végén 7 százalékkal kevesebb okostelefont adott el, mint egy évvel korábban, a mobilos részleg forgalma 2,6 milliárd euróra csökkent és 201 millió eurós veszteséget könyvelt el. A zuhanásból tavaly növekedési pályára álló mobilgyártó 2013 utolsó negyedévében 8,2 millió Lumiát értékesített, ami nem horribilis eredmény, bár azt is figyelembe kell venni, hogy ezeknek a zöme Lumia 520 volt, ami egy elég olcsó készülék. De emiatt már fájjon a feje a Microsoftnak, aki 7,4 milliárd dollárért megvette a Nokia mobilgyártását.
Ami miatt a Nokia részvényesei aggódhatnak, az a többi részleg teljesítménye: a tavalyi 193 millió euró nyereség helyett most 25 milliós veszteséget termeltek. A Nokia térképeivel foglalkozó részleg gyengébb teljesítménye összefügg a Lumia mobilok iránti kereslet csökkenésével is. A cég az autóiparnak legnagyobb térképészeti beszállítója, de ezen a piacon egyre több a riválisa, mert a sok kisebb szereplő mellé még a Google és az Apple is beszállna a versenybe.
A hálózati berendezéseket gyártó részlegnek pedig jó szerződéseket elhappoló, erősödő kínai konkurensekkel (Huawei, ZTE), valamint lanyha vásárlói érdeklődéssel is szembe kell néznie; nem pörögnek jól a hálózatépítési projektek. Elemzők szerint a Nokiának erre a részlegre, az NSN-re kell fókuszálnia, hiszen a mobilgyártás eladása után ebből származik majd bevételének 90 százaléka. A nemrég lezajlott átszervezéssel az NSN több mint 21 ezer dolgozójától megszabadult, és azt pletykálják, hogy a finnek most árgus szemekkel figyelik a rivális Alcatel-Lucent lépéseit, egy esetleges felvásárlásban reménykedve.