Szupergyors 5G lesz a csatornafedélben is
További Cellanapló cikkek
A mobilozást részben az teszi drágává, hogy a mobilhálózatok akkor is elképesztően sok energiát használnak fel, amikor egyetlen mobiltelefon sem csatlakozik rájuk. A mobilkongresszuson az Ericssonnál megismertük azokat a trükköket, amelyekkel a szolgáltatók csökkenteni tudják majd a kiadásaikat, és olcsóbbá válhat a mobilozás.
„Vegyük 100 egységnyi energiafogyasztásnak azt az állapotot, amikor egy Németország méretű hálózaton kikapcsolunk minden eszközt, ami képes lenne rácsatlakozni. Ha ezután háromszor annyi eszközt - mobilt, tabletet - bekapcsolunk, mint amennyinek a megjelenését 2020-ra várjuk, akkor is csak 108 egységre nő a hálózat fogyasztása” - magyarázta el nekünk a helyzetet Turányi Zoltán, az Ericsson 5G szakértője.
Úgy kell elképzelni az adatforgalmi helyzetet a mobilhálózaton, mint az autós forgalmat az utakon. Az idő nagy részében üres az aszfalt, és az autók között is sok-sok üres útszakasz található. A mobilhálózatok azért fogyasztanak sok áramot, amikor üresen állnak, mert ilyenkor is sok információt kell kiküldeni, hogy az eszközök bármikor fel tudjanak rá csatlakozni.
Az úthálózat akkor is a helyén marad, ha üresen áll, de az Ericssonnak már van megoldása arra, hogy a mobilhálózatot a megfelelő időben ki tudja kapcsolni, és ezzel a szolgáltatók akár a tizedére is csökkenthessék az energiafogyasztásukat.
Nyalábkövetés az új őrület
A jövő hálózatainak egyik nagy újítása a nyalábkövetés, ami nagyjából úgy értelmezhető, hogy az eszközöknek saját lefedettségük lesz. Ezt a milliméteres hullámhosszú sávokra csatlakozó 5G eszközök tudják majd kihasználni, és ezáltal lehet megoldani, hogy a helyüket változtató felhasználók folyamatosan megbízható szolgáltatást kapjanak.
Brutális számítási teljesítményt igényel, hogy a hálózat folyamatosan követni tudja a felhasználók helyzetét, és odairányítsa a nyalábot - mondta Turányi Zoltán.
Magyarok az élen
Az Ericssonnak óriási fejlesztői központja van Budapesten, és a szakértőink komoly projekteket visznek. A hálózati analitika 80 százaléka a hazai csapathoz tartozik, ők találták ki azt a módszert, amivel előre megjósolható egy jövőbeni hálózati torlódás.
Turányi Zoltán is ritka pozícióval rendelkezik: az Ericsson 120 000 dolgozójából csupán kétszáznak van Expert fokozata. Közülük összesen négyen magyarok.
Bár az 5G végleges változata csak évek múlva készül el, a hálózati eszközök gyártói aktívan lobbiznak azért, hogy a saját megoldásaik kerüljenek bele a szabványba. Igyekeznek fitogtatni az erejüket, mint például az Ericsson is, aki egy többfelhasználós és többantennás (MU-MIMO) konfigurációban
Ekkora sebességgel pillanatok alatt letölthetnénk egy full hd mozifilmet. Ez könnyen felfogható példa, de nem ez lesz az 5G kapcsolat legnagyobb előnye.
Turányi Zoltán szerint az egészségügy tud majd sokat profitálni a gyors hálózatokból: kisebb méretű röntgennel és egyéb műszerekkel, több helyszínen lehet majd elvégezni a diagnosztikai méréseket. Így azok a régiók is lefedhetők profi egészségügyi szolgáltatással, amelyeknek nincs a közelében nagyobb kórház. A másik terület pedig a hatékonyság további növelése. Turányi Zoltán több példát is megemlített: a szőlősgazdának nem kell nézelődéssel tölteni az idejét, mert a szenzorok begyűjtik a legtöbb fontos adatot, az autópályákon pedig a kamionok benzinfogyasztását lehet akár 15 százalékkal is csökkenteni, ha az óriási járművek összehangoltan, egymás szélárnyékában haladnak előre.
De akár életeket is menthet a technika. Egy dél-amerikai városban modern elsősegélyhívó rendszert építettek ki, amely a mobillal készített fotókat is kezelni tudja, így a bejelentésekre jobban tudnak reagálni - ha látják, hogy nemcsak karambol volt, hanem ki is dőlt egy oszlop, rögtön olyan egységeket küldenek a helyszínre, amely ezt a veszélyt is el tudja hárítani.