Hatalmas mobil eszközt csomagoltak ki Barcelonában
További Cellanapló cikkek
Könnyen használható menü, négy kamera, hét colos kijelző, térképek és közösségi appok - ez a felsorolás akár egy okostelefonra is illene, de a barcelonai mobilkongresszuson bemutatott kicsomagolós reklámvideón nem egy új mobil látható, hanem a Nissan Leaf.
Hiába, a mobilitásnak ez a két eszköze, az autó és az okostelefon ma már szoros kapcsolatban él. Bár a Nissan csak a reklámlehetőséget használta ki a mobilipari szakkiállításon, sok más cég a műszaki fejlesztéseit is részletesen bemutatta.
Egyre közelebb vagyunk az önvezető autók megjelenéséhez, de az csak a jéghegy csúcsa, hogy az autó kormányozni tudják magukat
– mondta Derek Aberle, a Qualcomm vezérigazgatója, az MWC-n tartott nyitóbeszédében. Ezt a céget a mobilokba épített processzorairól ismerjük, de jó rálátásuk van az járműiparra is, hiszen már több mint 340 millió csipet szállítottak le az autógyártóknak.
A legmenőbb eszközeiket Lewis Hamilton F1-es autójába építik be, de a csúcsmobilokban idén debütált Snapdragon 820 processzor speciális változatát hamarosan a családi autókban is megtaláljuk, mert brutális erő kell ahhoz, hogy a fedélzeti rendszer értelmezni tudja a szóban kiadott utasításainkat.
Az csak egy kis része a történetnek, hogy az autókban mobilnetre csatlakozó wifi hotspot lesz, hogy az összes utas jól szórakozzon. Az Ericsson és a Volvo együttműködéséből egészen lenyűgöző tervek születtek, még arra is odafigyelnek, hogy amikor betáplálunk a gps-be egy 20 perces útvonalat, akkor az anyósülés elé beépített gigantikus médiaközpont olyan filmeket ajánl, amelyek végignézhetők a rövid út során.
Ebben az esetben a mobilnetes kapcsolatot úgy állítják be, hogy a kiválasztott film azonnal letöltődjön az autó gyorsítótárába, és ne menet közben terheljük a hálózatot. Ez azonban nem a mostani 4G LTE hálózaton fog a leghatékonyabban megvalósulni, hanem a 2020 környékén várható 5G-n, amellyel már gigabites letöltési sebességet lehet elérni.
Eleinte csak az utasok szórakozhatnak ily módon, de később, amikor teljesen automata módba lehet majd kapcsolni a Volvókat, a sofőrök is olvashatnak majd újságot, nézhetnek filmeket. Ez viszont csak egy távolabbi jövőben fog megtörténni. A svéd autógyártó csak 2017-ben kezdi tesztelni a 100 önjáró autóból álló flottáját, és ennek a pilotnak a tapasztalatait használják fel a robotsofőrök kiképzésére.
Egyvalami biztos:
Ebben az esetben azonban nem a letöltési sebesség számít, hanem a rendkívül gyors, egy ezredmásodperc alatti válaszidő. Ennek a lényegét a Nokia és a budapesti Műegyetem közös demójából értettük meg.
A BME Automatizálási és Alkalmazott Informatikai Tanszékén (AUT) építették meg az alábbi videóban látható játékautókat, amelyek folyamatosan követik a fekete csíkkal kijelölt pályát, az első ütközőbe épített szenzorral érzékelik az akadályokat. Ha eléjük kerül valami, azt azonnal közlik a szerverrel. A szerver azután felveszi a kapcsolatot az összes többi autóval, és megállítja őket, hogy elkerüljék az ütközést és a torlódást.
Világos, hogy miért van erre szükség, hiszen most is rengeteg súlyos baleset történik amiatt, hogy a sztrádán száguldozók későn veszik a torlódást. Ilyenkor akár százan is egymásba rohannak. Több mint száz kilométer per órás sebességnél valóban századmásodperceken múlik, hogy időben le tudunk-e fékezni, és ezt a reakcióidőt csak az 5G tudja teljesíteni. Hogy ezt elérjék, a hálózati berendezéseket sokkal közelebb kell vinni a felhasználókhoz, magyarán a felhőt – az adattárolókat, memóriákat és processzorokat – egészen a hálózat peremére telepítik.
Százéves hagyomány
A robotautókat azonban nem mindenki szereti, hiszen a vezetés sokunknak nem feladat, hanem élmény. A Ford is éppen így látja. Amellett, hogy a következő öt évben háromszorosára növelik a robotsofőrök fejlesztésére elköltött pénzt, igyekeztek kihangsúlyozni azt is, hogy megmarad a vezetés öröme. Az amerikai autógyártónak állítása szerint nagyon fontos, hogy tovább éljen az autózáshoz kötődő szabadságélmény, és aki saját maga akar vezetni, az továbbra is megtehesse.
Bármennyire is tiszteli a Ford az autózás százéves hagyományát, a közlekedésről nagyon korszerű elképzelései vannak. Londonban és Németországban autómegosztó szolgáltatásokkal kísérletezik, és olyan projektjei is vannak, amelyben az elektromos bicikliket ötvözi autós közlekedéssel. A tízmilliós nagyvárosokban ugyanis rengetegféle közlekedési igénnyel találkozhatunk, és egyre többen vélik úgy, hogy nem kifizetődő egy saját autó tartása.
Ez egy újabb kapcsolódási pont a mobilhálózatokkal, hiszen a bérbe adott flotta üzemeltetője nyilvánvalóan mindent tudni akar az autók tartózkodási helyéről és állapotáról, és ezt valamilyen mobilnetes távmenedzselés szükséges.
Öveket becsatolni, ujjakat a műszerfalra!
A hightech eszközök megjelenése az autókban új kockázatokat is jelent, de a gyártók a mobilokban működő biztonsági funkciókat is igyekeznek átvinni a járművekbe. A spanyol Seat a Samsunggal és az SAP-val összefogva kitalált egy autóba épített pénztárcát, amellyel fizetni tudunk a parkolásért, anélkül, hogy kiszállnánk. Ez magyar szemmel nem olyan nagy bravúr, hiszen elég jó a parkolási rendszerünk, de vannak országok, ahol sokkal bénább és elavultabb parkolóórák működnek.
A Seat autós rendszerének egyik különlegessége, hogy ujjlenyomattal tudjuk azonosítani magunkat, pontosan úgy, mint a Samsung legmenőbb Galaxy S mobiljain. A dél-koreai mobilcég okostelefonjai pedig kulcsként is használhatók, el tudjuk majd indítani vele az autónkat.
Arról még nem is beszéltünk, hogy a mobiltelefonok segítségével sokkal gyorsabban tudunk utazni, mint ha repülőre ülnénk. Elég beülni egy fehér fal elé, magunkra húzni egy VR-sisakot, és a világ bármely pontjára elutazhatunk néhány gombnyomással.