
Olcsó belépő a virtuális valóságba

További Cellanapló cikkek
Remek dizájn, pár jó ötlet és egy ajándék vr-sisak – az Alcatel ezzel a csomaggal nyerné meg magának az Y és Z generáció tagjait. A kínai kézbe került francia brand az alapoktól akar felépíteni egy márkahű rajongói tábort, akik majd később is az Alcatelt választják. Az Idol 4S is ennek a törekvésnek a része, és a száztízezer forintos árával a középkategória csúcsait ostromolja. Megnéztük, hogy ez miként sikerült.
Először Barcelonában láttuk az Idol 4S-t, még február végén, és nagy csalódás volt az okostelefon által nyújtott vr-élmény. A virtuális valóság akadozva jelent meg, mint amikor elment a Junoszty tévé képe, ami néhány jól irányzott ökölcsapásra általában visszajött, de ezt a módszert nem szívesen alkalmaznánk a saját fejünkre rögzített mobilon.
Az Idol 4S egyik legnagyobb extrája az, hogy adnak hozzá egy vr-sisakot, vagyis a mobil fehér műanyag doboza egy kipárnázott vr-megjelenítővé alakítható át. Ebbe kell befűzni a rögzítőpántokat és belepattintani a mobilt; ezek a műveletek percek alatt, fájdalommentesen elvégezhetők. A sisak alján elhelyeztek egy "oké" és egy "vissza" gombot, hogy könnyen tudjunk navigálni a vr-menüben, a burkolaton pedig hagytak egy-egy részt a töltőkábelnek és a fülhallgatónak. A sisak kényelmes, jól ki van párnázva, de a lencsék távolsága fix, így gondban lehet mindenki, akinek egy kicsit is átlagtól eltérő a fejformája.
Az Idol 4S egész tűrhetően jeleníti meg a virtuáliát, amíg csak alkalmanként egy-két perces szórakozást várunk tőle, de ez a mobilos vr pont olyan messze van a valóságtól, mint amennyire Junoszty tévé volt. Csak most már nem fekete-fehérben, hanem 360 fokos panorámaképekben sokkoljuk a retinánkat borzasztóan rossz vizuális impulzusokkal.
A 2K felbontású amoled kijelző lenyűgözően szép, ez a telefon normál használata során nagyon bejött, de a virtuális valóságban már nem sokat ér. Folyamatosan szétesik a videók képe, hullámzanak az épületek, mocorognak a hegygerincek. Pont az ilyenek miatt mondta azt Raymond Pao, a HTC vr-főstatégája, hogy Kína fogja elcseszni a virtuális valóság piacát, méghozzá azokkal az olcsó készülékekkel, amelyek nem tudnak jó élményt nyújtani. Az Idol 4S-sel a 360 fokos panoráma állóképeket még egész tűrhetően megmutatja, de ismerni kell a készülék, és úgy általában a mobilos vr korlátait, mert ebben az Alcatel nincs egyedül; a vr-játékokat és a videókat jobb nem piszkálni.
Boom-boom-boom
Hangban meglepően erős lett az Idol 4S, mert a kijelző alatt és fölött van egy-egy hangszóró és mikrofon. A kihangosított zene akkora erővel szól, hogy az utcadiszkózáshoz nem kell extra hangszóró, de teljes hangerőn a vékony készülék erősen berezonál. Jack White dalaitól még csak izgatottan bizseregtek a berezgő mobilra tapadó ujjbegyeink, de a hiphopot már inkább kikapcsoltuk, mert a mélyek szétkenődött fruttyogásként távoztak a hangszóró rácsain át. Szerencsére adnak a mobilhoz egy JBL headsetet, azzal baromi jól szólnak a dalok, a basszusok és a magasak egyaránt erősek.
Van a mobilon egy Waves MaxxAudio nevű hangbuzerátor equaliser is, amit a villogó ledekkel felszerelt gagyi hifitornyokból mentettek át a mobilitás korszakába. Ezzel összevissza tekergethetjük a különböző frekvenciák egymáshoz viszonyított hangerejét, de soha a büdös életben nem fogjuk megtalálni a legjobb megoldást, ami minden dalnál tökéletesen működik. Biztosan vannak, akik ezt szeretik nyomkodni zenehallgatás közben. Mi jobban szeretjük a gyárilag jól beállított hangeszközöket.
Hasonlóan vegyes élményeink voltak a kamerával. Néha kiváló képeket készít, főleg jó fényviszonyok közt, és az Alcatel kameraszoftverében van néhány izgalmas ötlet. Ilyen például a mikrovideó mód, amelyben néhány rövid, egymás után rögzített felvételt tudunk összefűzni, utólagos vágás nélkül. A Fyuse nevű app is beépült a kamera szoftverébe, ezzel 3D-s panorámaképeket tudunk lőni a telefon elmozgatásával, hogy legyen mit nézegetni vr-módban.
Néha azonban igencsak alulteljesített a kamera, HDR módban például elég sokat kell várni, amíg exponál. A közeli képeknél is előfordult, hogy csak a harmadik kijelölésre jött rá a teló, hogy hova kéne fókuszálni. Félhomályban ritkán értünk el sikert. A manuális mód pedig teljesen fölösleges, ebben ugyanis nem látjuk, hogy a záridő vagy a fényérzékenység állítása milyen következményekkel jár. Semmi értelme az egésznek, ha az eredmény csak exponálás után derül ki.
Félmeztelen droid
A kamera pillanatok alatt elérhető a készülék jobb oldalán megtalálható Boom gombbal, és ezzel tudunk exponálni is. Ez a Boom gomb jelzi a legjobban, hogy az Alcatel milyen izzadságszagúan próbál a fiatalok kedvében járni. Alapbeállításnál nálunk a kamerát indította el, amit nem gondolhattak komolyan, mert ez a világ legrosszabbul elhelyezett kameragombja. Csak álló módban esik kézre, ami nem túl praktikus. Sokkal kevesebb bemozdult kép készülne, ha az exponáló gomb a telefon sarkánál lenne, ahol a szomszédos sarkot stabilan alá tudjuk támasztani a hüvelykujjunkkal.
Ettől a Boom gombtól megőrültünk, mert pont úgy néz ki, mint a Sony bekapcsológombja, és pont ott van, ahol a bekapcsológombnak kéne lennie, és mégsem úgy működik, mint egy sztenderd bekapcsológomb. Ha nem exponálni akarunk vele, akkor beállíthatjuk úgy is, hogy a főmenüben megnyomva megjelenjen a kilencvenes évek leggagyibb Photoshop-filtere, a camera lens, amit itt Boom effektnek hívnak. Egy app indítását is a gombhoz köthetjük, ez talán a leghasznosabb.
Ez a gomb a legnagyobb módosítás a Google-féle Androidhoz képest. Ha csak az appokat nézzük, akkor majdnem teljesen csupasz Androidot kapunk az Idol 4S-en. Van a mobilon nagyjából egy tucatnyi fölösleges, vagy legalábbis nem feltétlenül hasznos app, és ezek nagy része eltávolítható.
Fel kell kötni a gatyát
Az Alcatel elég jó okostelefont rakott össze, erős processzorral, elegendő memóriával, jókora tárhellyel, de átlagos akkuval és nem túl erős processzorral, ami messze alulmarad a csúcskategóriától. Ebben az árkategóriában azonban van néhány elég erős versenytárs, a OnePlus 3 például kicsivel drágábban sokkal jobban összerakott hardvert kínál, míg a Nexus 5X-ben kicsivel olcsóbban elég jó hardvert, sallangtól mentes, mindig friss verziójú Androidot kapunk, és ennek is megvan a maga előnye. Az Alcatel Idol 4S azoknak a középutasoknak ajánlható, akik nem várják el, hogy mindig a legújabb oprendszer fusson a mobiljukon, és brutális erőre sincs szükségük.
Alcatel Idol 4S | OnePlus 3 | |
Megjelenés | 2016 július | 2016 június |
Méretek | 75,4×153,9×7 mm, 149 gramm | 74,7×152.7×7,4 mm, 158 gramm |
Kijelző | 5,5 colos AMOLED, 1440×2560 pixel | 5,5 colos AMOLED, 1080×1920 pixel |
Csipkészlet | Nyolcmagos Qualcomm Snapdragon 652 4×1,8 GHz + 4×1,4 GHZ |
Négymagos Qualcomm Snapdragon 820, 2×2,15 GHz + 2×1,6 GHz |
Memória | 3 GB RAM | 6 GB RAM |
Tárhely | 32 GB, bővíthető | 64 GB, nem bővíthető |
Hálózat | 802.11 a/b/g/n/ac, kétsávos wifi (2,4 és 5 GHz), bluetooth 4.2 | 802.11 a/b/g/n/ac, kétsávos wifi (2,4 és 5 GHz), bluetooth 4.2 |
Mobilnet | LTE Cat4 (150 Mbps le- 50 Mbps feltöltés) |
LTE Cat6 (300 Mbps le-, 50 Mbps feltöltés) |
Kamera | 12 Megapixel, f/2.0 fázisérzékelős autofókusz, kéttónusú led 8 megapixel |
16 megapixel, f/2.0, optikai képstabilizátor, fázisérzékelő autofókusz 8 megapixel f/2.0 |
Rendszer | Android 6.0 | Android 6.0 |
Akku | 3000 mAh | 3000 mAh |
