Nem tekinthetők passzív médiafogyasztóknak a magyar átlaghoz képest régen és nagyon sokat internetező Index-olvasók. A felhasználók által generált, közösségi tartalmakat nem csak böngészik, de jelentős arányban készítik is. Válaszadóink körében a fórum-hozzászólás a legnépszerűbb, a netrádió készítése a legkevésbé népszerű webkettes kontribúció. Videómegosztókra minden tizedik olvasónk tölt fel néznivalót.
A blogkérdőív eredményeit ismertető előző cikkünkből kiderült, hogy olvasóink négyötöde olvas, egyötöde ír blogokat. A blogolvasási és blogírási hajlandóság nem függ a nemtől, a lakóhelytől és az iskolai végzettségtől, viszont erős (negatív) korrelációt mutat az életkorral és erős (pozitív) korrelációt az internetezéssel töltött idővel. A blogokat írók és kommentálók tábora erős átfedést mutat.
A személyes blogokra a nők, a tematikus blogokra a férfiak kíváncsiabbak, az Index-olvasók többsége három blognál többet olvas rendszeresen. A legtöbben azért olvasnak blogokat, mert a blogok szórakoztatnak, szabadabb, élvezhetőbb stílusban fogalmaznak és markáns véleményeket fogalmaznak meg. A válaszadók többsége nem tekinti a professzionális sajtó vetélytársainak a blogokat.
Kérdőívünket 7689 Index-olvasó töltötte ki 2007. augusztus 27-én. Mintánk nem reprezentálja az ország szociodemográfiai eloszlását. Válaszadóink az átlagosnál jóval iskolázottabbak: 61 százalékuk felsőfokú, 36 százalékuk középfokú végzettségű; sokkal több közöttük a férfi (76 százalék) mint a nő; 85 százalékuk életkora 19-40 év között van; 51 százalékuk főállású alkalmazott, 22 százalékuk tanuló vagy hallgató, 12 százalékuk szellemi szabadfoglalkozású, 11 százalékuk vállalkozó vagy tulajdonos. Többségük, 56 százalékuk budapesti lakos.
A kérdőívet kitöltő olvasóink az átlagnál sokkal többet interneteznek: 82 százalékuk öt évnél régebben, 86 százalékuk otthon is internetezik; 83 százalékuk otthonában szélessávú internethozzáféréssel rendelkezik. A munkahelyén 60, oktatási intézményben 10, könytárban és más nyilvános helyen 4 százalékuk fér hozzá az internethez, 80 százalékuk naponta 2 óránál többet internetezik.
A kérdőív második részére adott válaszok tanúsága szerint a felhasználók által előállított, közösségi tartalmak közül a blogok a legnépszerűbbek, olvasóink 79 százaléka olvas rendszeresen blogokat. Ezt 70 százalékkal követik a videomegosztó oldalak (például YouTube, Indavideó), 63 százalékkal a social networking oldalak (például iWiW, Myspace), 62 százalékkal a közösségi enciklopédiák (például Wikipedia), 55 százalékkal a fórumok (például az Index Fórumcsoport).
Fájcserélő rendszert a válaszadók 40 százaléka használ, netrádiót, podcastot 26 százalékuk hallgat. Felhasználói termékértékeléseket (például Népítélet) 24 százalékuk olvas, nyílt forráskódú programokat 18 százalékuk használ, fényképmegosztó oldalakat (például Flickr) 17 százalékuk nézeget, közösségi könyvjelzőket (például Del.icio.us) 7 százalékuk használ.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy milyen közösségi tartalmat készítenek, ez a sorrend jelentősen megváltozott: a legtöbben (44 százalék) fórumhozzászólásokat írnak, míg blogokat az Index-olvasók csak 23 százaléka kommentál, és 21 százalékuk készít blogot. A videomegosztókat, a fájlcserélő rendszereket, a felhasználók által szerkesztett enciklopédiákat jóval többen használják, mint ahányan készítik is: az Index olvasók 10 százaléka tölt fel mozgóképet videomegosztókra, 26 százaléka oszt meg tartalmat a fájlcserélő rendszereken, és csak 7 százaléka ír szócikkeket a Wikipediára. A második legnépszerűbb webkettes aktivitás a social networking oldalakon zajló kommunikációban történő aktív részvétel, termékértékeléseket viszont csak a válaszadók 4 százaléka szokott írni az ezt lehetővé tévő weboldalakon.
A potenciális bloggerek tábora nagyobbnak bizonyult a jelenleg is blogolókénál: a válaszadók 7 százaléka régebben blogolt, de már abbahagyta, további 11 százalékuk pedig még nem blogol, de tervezi. A kérdőívet kitöltők 61 százaléka viszont úgy nyilatkozott, hogy nem blogolt, nem blogol, és a jövőben sem tervez blogot indítani.
A csak a blogíróknak szóló kérdésekre adott válaszokból kiderült, hogy - a blogolvasókhoz hasonlóan - a férfiak a tematikus, a nők személyes a blogokat preferálják nagyobb arányban. Csak személyes blogot a nők 65, a férfiak 41 százaléka, míg csak tematikus blogot a nők 9, a férfiak 24 százaléka készít. A nemek közti különbségek a témaválasztásnál is tetten érhetők, a férfiak jóval nagyobb arányban írnak politikai és közéleti, illetve szakmai és professzionális blogokat.
A blogoló válaszadók 20 százaléka legalább naponta, 72 százaléka legalább hetente frissíti a blogját. Arra a kérdésre, hogy miért blogolnak - a Pew Internet által megkérdezett amerikai bloggerekhez hasonlóan - a legtöbben (65 százalék) azt válaszolták, hogy önkifejezésnek szánják. Majdnem ugyanennyien (64 százalék) a véleményüket szeretnék megosztani, ennél kevesebben, a bloggerek körülbelül fele pipálta be azt az opciót, hogy a tapasztalatait szeretné megosztani, vagy hogy szórakoztatni szeretné az embereket. Kapcsolattartás, kapcsolatépítés céljából 31 százalékuk blogol, pénzt 6 százalékuk keres, vagy szeretne keresni webnaplójával.
Az attitűdállítások értékelésében a bloggerek az összes válaszadónál magasabb arányban értettek egyet azzal, hogy a blogolás civil újságírás, ami megváltoztatja a médiát, illetve hogy a blogok fontosabbak mint a professzionális sajtó. Ugyanakkor az összes válaszadónál alacsonyabb arányban értettek egyet azzal az állítással, hogy a releváns blogokat már régen profi újságírók írják. A blogolvasók és a blogírók között nincs jelentős eltérés a blogok és a professzionális sajtó viszonyának megítélésében: mindkét csoport nagyjából egyötöde érzi úgy, hogy a blogoszféra és a mainstream média vetélkedik a figyelmükért, háromötödük szerint viszont kiegészítik egymást.
Az internetes tartalomszolgáltatás domináns, a felhasználók számára ingyenes, hirdetésekkel finanszírozott üzleti modelljére leselkedő komoly kihívást jelzi, hogy a felhasználók körében egyre elterjedtebbek a hirdetések kiszűrésére szolgáló segédprogramok, az úgynevezett adblockerek, amelyek megakadályozzák a tartalomba ágyazott hirdetések letöltődését. Arra a vizsgált témába közvetlenül nem illeszkedő, de az Index adblocker-ügye miatt aktuálissá vált kérdésünkre, hogy használ-e ilyen segédprogramot, a blogkérdőív összes kitöltőjének 51 százaléka válaszolt igennel.