Tíz kínzó kérdés az E3 előtt
További Szemlemorzsa cikkek
Xbox One vagy Playstation 4?
Egyértelműen a show legnagyobb kérdése; vajon melyik konzol licitálja felül a másikat, melyik tud ígéretesebb játékokat és képességeket felmutatni? Az okostelefonok és tabletek által szorongatott piacon a Sony és a Microsoft is előrefelé menekül, és nem egyszerűen szebb, jobb, gyorsabb konzolt adnak ki a mostani generációváltással, hanem mind a ketten megpróbálnak kicsit túllépni a videojátékokon. A Playstation erős közösségi jelenléttel és funkciókkal, az Xbox az interaktív tévézéssel. Végre nem tök egyforma játékgépek küzdenek a játékosok figyelméért, ami már önmagában borzasztó izgalmassá teszi a meccset. PS4-et ráadásul most lehet majd először élőben látni és kipróbálni, és mindkét konzol megjelenési dátuma és várható ára is most fog kiderülni.
Villant-e valamit a Nintendo vagy csendben elsorvad?
A két nagy mellett háttérbe szorulni látszik a videojáték-ipar nagy öregje, a Nintendo. Amikor legutóbb ilyen helyzetben volt a japán cég, piacra dobta a Wii-t, amivel lazán lekörözte az összes konkurens konzolt, és elindította a mozgásérzékelős játékok divatját. A lendület nagyjából mostanra fogyott el, az utód Wii U egyelőre bukásnak tűnik, és az idei E3 előtt még az ilyenkor szokásos konferenciáját is lemondta a Nintendo. Azt valószínűleg ők is tudják, hogy a mostani felhozatalban nem elég, ha a szokásos Mario-Zelda-Pokémon köröket futják, és amíg a háttérben Mijamoto Sigeru, a videojáték-világ legnagyobb legendája osztja a lapokat a Nintendónál, mi nem félünk attól, hogy feltartott kezekkel mennek az idei E3 csatájába.
A Nagy Testvér rabszolgái leszünk mind?
A két új konzollal, főleg az Xbox One-nal kapcsolatban egészen aggasztó hírek is keringenek, a Kinect kameráján keresztül figyelt játékosokról, az állandó online kapcsolatot igénylő játékokról, és arról, hogy a másodkézből való játékok futtatását, és azzal az egész használtjáték-bizniszt ellehetetlenítik a cégek. Még olyan pletykák is vannak, hogy az Xbox One kamerája figyeli majd, hogy nézzük-e a tévében a reklámokat, és ez alapján oszt a játékokban jutalmakat. Bár ezek nagy része pletyka, a konzolokkal kapcsolatban egy rakás félreértést és tévhitet kellene eloszlatniuk a gazdáiknak.
Ellopja-e a show-t az Apple?
Az iPhone és az iPad az utóbbi években a legfontosabb játékplatformok gazdái közé emelte az Apple-t, ami hogy, hogy nem, a szokásos éves nagy konferenciáját, a WWDC-t éppen az E3 nulladik napján nyitja meg a szomszédos San Franciscóban. Nem lennénk meglepve, ha az új okostelefon, új tablet, új iOS mellett vagy helyett odaszúrnának egyet a játékpiacnak is valamilyen témába vágó bejelentéssel. A már vagy fél évtizede pletykált Apple-játékkonzol meglepetésszerű leleplezésére azért nem fogadnánk nagy tétben, de jó móka lenne, ha valami ilyesmivel kavarnák fel az állóvíznek most amúgy sem nevezhető játékipart.
Mit mutatnak a hipszterkonzolok?
A milliárdos óriáscégek hatalmas költségvetéssel megtámogatott új játékgépei mellett egy rakás olyan konzol is nagyot villanthat az E3-on, ami magát az igazi hardcore gémereknek szóló, bátor, újító szellemű kezdeményezésként hirdeti. Mint az androidos, nyílt forráskódú Ouya, a rejtélyes Steambox, a virtuális valósággal kísérletező Oculus Rift, sőt ide sorolhatjuk az Nvidia pár hónapja bejelentett Shieldjét is. Vagy ha már itt tartunk, a Google Glasst, ami aztán végképp olyan távlatokat nyithat meg a játékok előtt, amiket még egy-két éve is a sci-fi kategóriájába soroltunk volna.
Átveszik-e az uralmat a mobil platformok?
Hogy ne az Angry Birds unalomig ismert sikersztorijával jöjjünk, két másik, elgondolkodtató adat. A Supercell nevű, alig három éve alapított finn játékfejlesztő stúdió két mobilos-facebookos slágerjátékkal (Clash of the Clans, Hay Day) 800 millió dolláros tőzsdei értéket mutat, a Gung Ho nevű japán fejlesztő Puzzles and Dragons című hasonló játéka pedig napi 2,5 millió dolláros bevételt hoz, és jó úton halad afelé, hogy az első milliárd dolláros mobiljáték legyen. A mobilplatformok eszelős módon pörögnek, egy jó ötlettel és ügyes marketinggel az ismeretlenségből lehet milliárdos megasikerrel előállni. A hardcore játékosok által eddig kissé lenézett mobilos játékok most berobbanhatnak az E3-on is, ha már a játékpiacon túlnőtték a hagyományos társaikat (a tokiói TGS játékshow-n egyébként már legalább annyi a mobiljáték, mint a hagyományos).
Van-e még élet pécén?
Az E3-on évek óta alig van pécés játék, de az idei CES-en az Nvidia megvillogtatta a számítógépes játékokat megmentő technológiáit, és a Sony nagy Playstation 4-leleplezésén is elhangzott, hogy a PS4 valójában egy pécé. A pécés játék az utóbbi években egyet jelentett a webes és fizetős online játékokkal, illetve a pár kivétellel gyenge konzolos átiratokkal – talán ez az év lesz az, amikor eljön a látványos feltámadás. Elvégre a nagy betegeskedés mögött a szakértők 20 milliárd dolláros évi forgalmat becsülnek, és ki ne szeretne egyszer majd így haldoklani.
Mi lesz az új World of Warcraft?
A kérdés úgy is feltehető, hogy mi lesz a fizetős online játékok műfajával. A nagy öreg WoW szép lassan a nyugdíj felé közelít és havonta százezres nagyságrendben veszíti az előfizetőit (mondjuk még mindig van neki 8 millió), de ahány trónkövetelő csak volt az elmúlt tíz évben, mind csúnyán elbukott. De annyira, hogy gyakorlatilag nem is marad épkézláb havidíjas játék a piacon, mindenki az f2p (free to play, alapban ingyenes játék, pénzért megvehető extrákkal és játékbeli előnyökkel) modellbe menekült. Most itt az alkalom a trónfosztásra, talán az Elder Scrolls Online lesz a szerencsés trónfosztó, talán a Destiny, talán valami meglepetésjáték Ázsiából?
Leáldozik-e végre a folytatásoknak és feldolgozásoknak?
A Sony Playstation 4-bemutatójának egyik roppant pozitív meglepetése volt, hogy végre elszakadtak az unalomig ismert játéksorozatoktól, és teljesen új címekkel (is) demózták az új gépet. A Microsoft aztán az Xbox One-premieren az 1994 óta minden áldott évben új epizóddal jelentkező FIFA, és a tizedik résznél tartó Call of Duty széria új epizódjait tolta előtérbe, de aztán megvillantotta hogy a gépre 8 teljesen új játék készül házon belül, ami nem folytatás vagy feldolgozás. Az első ilyen, a Quantum Leap a Max Payne-t készítő stúdiótól igen reménykeltő is volt. Várjuk a többit.
Mi lesz a nagy meglepetés?
Minden évben bombasztikus bejelentésekkel készül az összes játékkiadó az E3-ra. Tavaly a Watch Dogs volt a bombameglepetés, amitől egy emberként alélt el a játékostársadalom, és idén is több esélyes van erre a címre. Például bemutathatják a száz éve várt Half-Life 3-at. Vagy a Call of Dutyt készítő cégtől dezertált csapat új játékát, a Project Titant. Vagy a következő generációs konzolokra készülő Grand Theft Auto 5-öt. Esetleg a Quantic Dream új játékát, aminek a techdemóitól mindenkinek leesett az álla. Vagy a Game Developers Conference sztárját, az Unreal 4.0 motort használó új játékokat. vagy valami egészen mást, amiről még csak pár tucat ember tud a világon, de a hét végére milliók fognak beszélni róla.