Index Vakbarát Hírportál

Hősök a Halo 3 dögcédulásai

2009. szeptember 20., vasárnap 09:23

A legsikeresebb xboxos játékhoz, a Halo 3-hoz két év után jelent meg önálló kiegészítő, amiben a kiborg-szuperkatona Master Chief helyett az idegen lények elleni háborúban tucatszám elhulló emberekre irányul a kamera. A Halo 3: ODST egy picivel elmarad a nagy előd mögött, de így is az egyik legjobb belsőnézetes lövöldözős játék a konzolon.

A Halo 3 – és általában a Halo sorozat – az Xbox legnagyobb húzóneve. Amikor ez az fps (first person shooter, belsőnézetes lövöldözős játék) két éve megjelent, minden korábbi rekordot megdöntött, a premier napján 170 millió dollárt, egy hét alatt pedig összesen 300 milliót kaszált csak Amerikában, és az Xbox 360 konzol eladásai is megugrottak tőle. Bő fél évvel később ugyan a GTA IV megdöntötte a Halo 3 rekordjait, de ez csak úgy volt lehetséges, hogy egyszerre két konzolra – az Xbox mellett még PlayStation 3-re – jelent meg, a Halo 3 viszont mindig is Xbox-exkluzív széria volt, így egyetlen platformon hozta össze meggyőző eredményét.

A harmadik rész jelenleg is a legsikeresebb játék Xbox 360-on (bőven 8 millió feletti eladott példánnyal), az online multiplayer, vagyis a játékos-játékos elleni meccsek száma idén márciusban átlépte az egymilliárdot, a Halo Wars nevű spinoff pedig az Xbox online szolgáltatásán, a Live-on döntött rekordot: egyetlen nap alatt kétmillióan töltötték le. Még azt sem túlzás kijelenteni, hogy van, aki ölni is képes azért, hogy a Halo 3-mal játszhasson.

Kiborg helyett katonák

Egyértelmű volt, hogy a sorozat fejlesztőcsapata, a Bungie valahogy folytatni fogja a szériát, csak eleinte az volt kétséges, hogyan. A Halo-trilógia ugyanis úgy kerek, ahogy van, szép és katartikus lezárást kapott, kicsit izzadságszagú lenne onnan folytatni. Logikus következmény tehát, hogy a Halo-univerzum mindenféle spinoffokkal és sorszámozás nélküli kiegészítőkkel bővül: év elején a Halo Wars című valósidejű stratégiában játszhattuk le a legelső Halo sztorijának előzményeit, jövőre jön a Halo: Reach, ami a Halo Wars és az első Halo között játszódik, a kedden megjelenő Halo 3: ODST – amit premier előtt tesztelhettünk – pedig a Halo 2 és a Halo 3 történéseit köti össze.

A sztori természetesen a sorozat angol címét adó gyűrűvilágok (a magyar játékosszlengben „halók”) között bonyolódik. Az első részben kiderült, hogy ezeket a bolygónyi építményeket egy ősi faj emelte, mint ahogy az is, hogy a gyűrűk fegyverek: az ősök a Flood nevű agresszív parazitafajt akarták elpusztítani velük. Ez nem sikerült egészen: az ősi faj eltűnt, viszont a Flood újra erőre kapott, amikor a 26. században a galaxist kolonizáló emberek és egy harcias idegen lényeket tömörítő szövetség, a Covenant háborúskodásuk közben belebotlott egy túlélő parazitafészekbe.

A több csavarral is megtekert cselekmény a paraziták, az emberek és az idegen lények kozmikus bokszmeccsét meséli el, ennek egyik gyászos menete, amikor a Halo 2-ben a Covenant megtudja a Föld pontos helyét, és egy lökéshullámmal elpusztít egy afrikai várost, Új-Mombaszát. A Halo 3: ODST itt játszódik, nem sokkal a katasztrófa után, főhőse azonban nem a korábbi játékokból ismert törhetetlen kiborg Master Chief, hanem egy egyszerű katona, akit társai csak Zöldfülűnek hívnak, mivel ez az első komoly akciója.

Képeslapok Új-Mombaszából

Zöldfülű és társai olyan harcosok, akiket az űrből dobnak le a lepusztult városba egy-egy kapszulában (innen az ODST – Orbital Drop Shock Trooper – rövidítés), de a manőver balul sül el, minden katona máshol landol Új-Mombaszában. Zöldfülű feladata, hogy megtalálja a csapat tagjait, és együtt végrehajtsák az akció küldetését, ami már a Halo 3 cselekményét előzi meg, és amit bűn lenne elspoilerezni.

Az új szereplők természetesen kicsit más játékmenetet hoztak magukkal, mint Master Chief. A játéknak keretet ad, ahogy Zöldfülű mászkál a lerombolt városban és nyomokat keres, amiken elindulva megtudhat valamit társai hollétéről. Amikor hősünk egy ilyen nyomhoz ér, a sztori nézőpontot vált, és valamelyik veterán szemszögéből játszhatjuk le azt, hogy mi történt vele a ledobás után. Összesen hét ilyen epizódot találhatunk meg a városban, a hetedik végére pedig összeáll a csapat. De akad mellékküldetés is: Zöldfülűvel hangfelvételeket gyűjtögethetünk, amikből kiderül, hogy mi lett néhány civil sorsa a Covenant támadása előtt és alatt.

Ez a játékmenet szaggatottabb, darabosabb, mint a Halo 3 megállás nélkül pörgő akciója, de sokszínűbb is, és talán csak azt lehet felróni neki, hogy Zöldfülű nyomkeresései egy idő után unalmassá válnak: korzózunk egy kihalt városban, leszedünk pár idegent, és ezt addig ismételjük, amíg végre el nem jutunk addig a pontig, ahol intelligens térképünk a következő nyomot jelzi. A veteránok epizódjai viszont kivétel nélkül csodálatosak, remekül megtervezett pályákon vehetünk revansot Új-Mombaszáért.

A grafika továbbra is gyönyörű, a katonák pedig kaptak pár új kütyüt (az említett térkép mellett egy környezetet szkenelő és ellenségeket jelző rendszert), de egyébként ugyanazokkal a fegyverekkel lőhetünk, és ugyanazokkal a járművekkel ralizhatunk, mint a Halo 3-ban. A hamisítatlan Halo-hangulat át is jön, csak kicsit borongósabban, de ez nagyon jól áll neki. A komorságra a zene is rájátszik, és jól illik a katonák halandóságához, hogy a készítők egy fokkal sötétebbre vették a hangulatot. A Zöldfülűhöz hasonló töltelékek ugyanis százával estek el a korábbi Halo játékokban, a Halo 3: ODST viszont közel hozza az embert a dögcédula alatt, és kiderül, hogy egy közlegény is lehet akkora hős, mint egy kiborg. Egyébként ez jól átjön a játék élőszereplős trailerén is – amit Magyarországon forgattak, ezért magyar beszéd is hallható benne.

Halo-élmény egy tízesből

Az egyszemélyes játékmód nagyjából 7-8 óra alatt végigjátszható (ha minden összeszedhető tárgyra, plecsnire ráhajtunk, akkor több), tehát rövidebb idő alatt, mint a Halo 3, de az ODST nem folytatás, hanem önálló kiegészítő. Ez nemcsak azt jelenti, hogy nincs benne olyan átütő tartalom, mint egy igazi Halo-folytatásban, hanem azt is, hogy olcsóbb is. Ez ráadásul most szerencsésen találkozott a magyar Microsoft új árazási stratégiájával (a cég engedélyt és lehetőséget kapott arra, hogy a hazai piacon kicsit olcsóbban adja a játékait), így míg a Halo 3-at két éve 16 ezer forint körül vesztegették, addig a Halo 3: ODST egy tízesből kijön.

Ennyi pénzért a vevő kap egy második lemezt is, amin a Halo összes eddigi hivatalos multiplayer pályája megtalálható (plusz három új), valamint a szokásos egymás elleni játékmódok mellett a Firefight nevű újdonság. Ez a nagy rivális Gears of War 2 igen sikeres Horde játékmódjának koppintása: négy játékos küzdhet vállvetve az egyre durvább hullámokban érkező idegen lények ellen, a cél minél tovább elodázni az elkerülhetetlen véget.

A Halo 3: ODST nem fogja megrengetni a játékpiacot és nyilván a válság közepén nem fog rekordokat sem döntögetni, de olyan játék, ami egyáltalán nem hoz szégyent a Halo névre. Bár kicsit a nagy elődök árnyékában marad, az egyik legjobb fps Xbox 360-on.

Rovatok