A legsikeresebb xboxos játékhoz, a Halo 3-hoz két év után jelent meg önálló kiegészítő, amiben a kiborg-szuperkatona Master Chief helyett az idegen lények elleni háborúban tucatszám elhulló emberekre irányul a kamera. A Halo 3: ODST egy picivel elmarad a nagy előd mögött, de így is az egyik legjobb belsőnézetes lövöldözős játék a konzolon.
A Halo 3 – és általában a Halo sorozat – az Xbox legnagyobb húzóneve. Amikor ez az fps (first person shooter, belsőnézetes lövöldözős játék) két éve megjelent, minden korábbi rekordot megdöntött, a premier napján 170 millió dollárt, egy hét alatt pedig összesen 300 milliót kaszált csak Amerikában, és az Xbox 360 konzol eladásai is megugrottak tőle. Bő fél évvel később ugyan a GTA IV megdöntötte a Halo 3 rekordjait, de ez csak úgy volt lehetséges, hogy egyszerre két konzolra – az Xbox mellett még PlayStation 3-re – jelent meg, a Halo 3 viszont mindig is Xbox-exkluzív széria volt, így egyetlen platformon hozta össze meggyőző eredményét.
A harmadik rész jelenleg is a legsikeresebb játék Xbox 360-on (bőven 8 millió feletti eladott példánnyal), az online multiplayer, vagyis a játékos-játékos elleni meccsek száma idén márciusban átlépte az egymilliárdot, a Halo Wars nevű spinoff pedig az Xbox online szolgáltatásán, a Live-on döntött rekordot: egyetlen nap alatt kétmillióan töltötték le. Még azt sem túlzás kijelenteni, hogy van, aki ölni is képes azért, hogy a Halo 3-mal játszhasson.
Egyértelmű volt, hogy a sorozat fejlesztőcsapata, a Bungie valahogy folytatni fogja a szériát, csak eleinte az volt kétséges, hogyan. A Halo-trilógia ugyanis úgy kerek, ahogy van, szép és katartikus lezárást kapott, kicsit izzadságszagú lenne onnan folytatni. Logikus következmény tehát, hogy a Halo-univerzum mindenféle spinoffokkal és sorszámozás nélküli kiegészítőkkel bővül: év elején a Halo Wars című valósidejű stratégiában játszhattuk le a legelső Halo sztorijának előzményeit, jövőre jön a Halo: Reach, ami a Halo Wars és az első Halo között játszódik, a kedden megjelenő Halo 3: ODST – amit premier előtt tesztelhettünk – pedig a Halo 2 és a Halo 3 történéseit köti össze.
A sztori természetesen a sorozat angol címét adó gyűrűvilágok (a magyar játékosszlengben „halók”) között bonyolódik. Az első részben kiderült, hogy ezeket a bolygónyi építményeket egy ősi faj emelte, mint ahogy az is, hogy a gyűrűk fegyverek: az ősök a Flood nevű agresszív parazitafajt akarták elpusztítani velük. Ez nem sikerült egészen: az ősi faj eltűnt, viszont a Flood újra erőre kapott, amikor a 26. században a galaxist kolonizáló emberek és egy harcias idegen lényeket tömörítő szövetség, a Covenant háborúskodásuk közben belebotlott egy túlélő parazitafészekbe.
A több csavarral is megtekert cselekmény a paraziták, az emberek és az idegen lények kozmikus bokszmeccsét meséli el, ennek egyik gyászos menete, amikor a Halo 2-ben a Covenant megtudja a Föld pontos helyét, és egy lökéshullámmal elpusztít egy afrikai várost, Új-Mombaszát. A Halo 3: ODST itt játszódik, nem sokkal a katasztrófa után, főhőse azonban nem a korábbi játékokból ismert törhetetlen kiborg Master Chief, hanem egy egyszerű katona, akit társai csak Zöldfülűnek hívnak, mivel ez az első komoly akciója.
Zöldfülű és társai olyan harcosok, akiket az űrből dobnak le a lepusztult városba egy-egy kapszulában (innen az ODST – Orbital Drop Shock Trooper – rövidítés), de a manőver balul sül el, minden katona máshol landol Új-Mombaszában. Zöldfülű feladata, hogy megtalálja a csapat tagjait, és együtt végrehajtsák az akció küldetését, ami már a Halo 3 cselekményét előzi meg, és amit bűn lenne elspoilerezni.
Az új szereplők természetesen kicsit más játékmenetet hoztak magukkal, mint Master Chief. A játéknak keretet ad, ahogy Zöldfülű mászkál a lerombolt városban és nyomokat keres, amiken elindulva megtudhat valamit társai hollétéről. Amikor hősünk egy ilyen nyomhoz ér, a sztori nézőpontot vált, és valamelyik veterán szemszögéből játszhatjuk le azt, hogy mi történt vele a ledobás után. Összesen hét ilyen epizódot találhatunk meg a városban, a hetedik végére pedig összeáll a csapat. De akad mellékküldetés is: Zöldfülűvel hangfelvételeket gyűjtögethetünk, amikből kiderül, hogy mi lett néhány civil sorsa a Covenant támadása előtt és alatt.
Ez a játékmenet szaggatottabb, darabosabb, mint a Halo 3 megállás nélkül pörgő akciója, de sokszínűbb is, és talán csak azt lehet felróni neki, hogy Zöldfülű nyomkeresései egy idő után unalmassá válnak: korzózunk egy kihalt városban, leszedünk pár idegent, és ezt addig ismételjük, amíg végre el nem jutunk addig a pontig, ahol intelligens térképünk a következő nyomot jelzi. A veteránok epizódjai viszont kivétel nélkül csodálatosak, remekül megtervezett pályákon vehetünk revansot Új-Mombaszáért.
A grafika továbbra is gyönyörű, a katonák pedig kaptak pár új kütyüt (az említett térkép mellett egy környezetet szkenelő és ellenségeket jelző rendszert), de egyébként ugyanazokkal a fegyverekkel lőhetünk, és ugyanazokkal a járművekkel ralizhatunk, mint a Halo 3-ban. A hamisítatlan Halo-hangulat át is jön, csak kicsit borongósabban, de ez nagyon jól áll neki. A komorságra a zene is rájátszik, és jól illik a katonák halandóságához, hogy a készítők egy fokkal sötétebbre vették a hangulatot. A Zöldfülűhöz hasonló töltelékek ugyanis százával estek el a korábbi Halo játékokban, a Halo 3: ODST viszont közel hozza az embert a dögcédula alatt, és kiderül, hogy egy közlegény is lehet akkora hős, mint egy kiborg. Egyébként ez jól átjön a játék élőszereplős trailerén is – amit Magyarországon forgattak, ezért magyar beszéd is hallható benne.
Az egyszemélyes játékmód nagyjából 7-8 óra alatt végigjátszható (ha minden összeszedhető tárgyra, plecsnire ráhajtunk, akkor több), tehát rövidebb idő alatt, mint a Halo 3, de az ODST nem folytatás, hanem önálló kiegészítő. Ez nemcsak azt jelenti, hogy nincs benne olyan átütő tartalom, mint egy igazi Halo-folytatásban, hanem azt is, hogy olcsóbb is. Ez ráadásul most szerencsésen találkozott a magyar Microsoft új árazási stratégiájával (a cég engedélyt és lehetőséget kapott arra, hogy a hazai piacon kicsit olcsóbban adja a játékait), így míg a Halo 3-at két éve 16 ezer forint körül vesztegették, addig a Halo 3: ODST egy tízesből kijön.
Ennyi pénzért a vevő kap egy második lemezt is, amin a Halo összes eddigi hivatalos multiplayer pályája megtalálható (plusz három új), valamint a szokásos egymás elleni játékmódok mellett a Firefight nevű újdonság. Ez a nagy rivális Gears of War 2 igen sikeres Horde játékmódjának koppintása: négy játékos küzdhet vállvetve az egyre durvább hullámokban érkező idegen lények ellen, a cél minél tovább elodázni az elkerülhetetlen véget.
A Halo 3: ODST nem fogja megrengetni a játékpiacot és nyilván a válság közepén nem fog rekordokat sem döntögetni, de olyan játék, ami egyáltalán nem hoz szégyent a Halo névre. Bár kicsit a nagy elődök árnyékában marad, az egyik legjobb fps Xbox 360-on.