Index Vakbarát Hírportál

Elemlámpával a gonosz ellen

2010. június 5., szombat 08:19

Az utóbbi idők két legjobb platformexkluzív játéka az Alan Wake és a Heavy Rain. Mindkettő meghökkentően tálal komor sztorit: az előbbi tévésorozatként, utóbbi pedig interaktív filmben értelmezi újra a kalandjátékot.

A játékplatformok exkluzív játékai – vagyis azok, amik csak egyetlen konzolra jelennek meg – mindig kiemelt figyelmet élveznek a játékipar óriásainál. A Sony erős marketinggel támogatja a kizárólag PlayStation 3-ra megjelenő programokat, a Microsoft pedig az Xbox 360-exkluzív címeket tolja – ebben semmi meglepő nincs. Meghökkentő viszont az a kísérletező szellem, amivel az utóbbi hónapok jelentős platformexkluzív játékai közül kettő, az Alan Wake és a Heavy Rain feszegeti a videojáték kereteit.

Életmentő ceruzaelemek

Az Xbox 360-ra készült Alan Wake-et a leginkább a Max Payne-ről ismert Remedy Entertainment fejlesztette. A Max Payne briliáns noir akciójáték volt, és az Alan Wake is sötét tónusokat használ: a játék rögtön egy Stephen King-idézettel és egy rémálommal adja meg az alaphangot. A cselekmény a későbbiekben is valahol a Twin Peaks-es misztikum és a King-toposzok között keresi útját: a címszereplő alkotói válsággal küszködő író, aki feleségével egy festői hegyi kisvárosba érkezik pihenni. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, az első sarkon felbukkan A Gonosz Jelenlét, az asszonyka eltűnik egy tóban, Wake pedig egyik rémlátomásból a másikba csöppen, míg már azt sem tudja, mi álom és mi valóság.

A horrorsablonokból építkező sztori nem túl eredeti, az viszont ötletes, hogy a Remedy úgy meséli el, mint egy tévésorozatot. Vagyis a játékot nagyjából egy-másfél órás epizódokra bontották, mindegyiknek van íve, izgalmas lezárása (csavar, válasz egy fontos kérdésre vagy cliffhanger), nagyszerű végcímzenéje, és a másodiktól kezdve mindegyik epizód úgy kezdődik, hogy összefoglalja, mi történt az előzőekben. Sőt, a játékhoz még egy külön minisorozat élőszereplős webizódjait is meg lehet nézni a neten.

A főhőst szívató, tárgyakat és embereket is megszálló gonosz egyetlen gyengéje a fény, ezért ennek központi szerepe van a játékban. Alan Wake elemlámpával a kezében kóborol a kisváros melletti erdőben, a mentési pontokat a közvilágítás fénypászmái jelzik, kezdeti zseblámpánkat pedig egyre nagyobb kézi reflektorokra cserélhetjük (és elemeket is kell keresni hozzájuk, akárcsak lőszert a fegyverekhez). Persze igazi fegyverek is vannak a játékban, ezekkel adhatunk eutanáziát a megszállt városiaknak, miután a fénnyel legyengítjük őket. A hagyományos harcnak ez a megbolondítása a fénnyel nagyon feldobja az Alan Wake-et és ritka komor hangulatot teremt. A kicsit lassan beinduló sztori pedig a második epizód végefelé azért elragadja a játékost.

Kisebb hibái vannak a játéknak, főleg néhány animáció (a főhős ugrása például elszomorítóan gyenge) és pár rondább textúra. Engem viszont leginkább a főhős zavart: Max Payne egy tökös legény volt, aki elment a rosszfiúkhoz rendet rakni, Alan Wake személyisége viszont nem túl erős, és többnyire csak sodródik az eseményekkel. Talán majd a következő, már készülő évadban jobban magára talál, de egyelőre tévésorozatos mércével nézve ő egyszerűen gyenge karakter a játékban. Ennek ellenére az Alan Wake jó játék és ígéretes tévésorozat, az a négy pont ott lent egy igen erős négyest jelez.

Alan Wake

Epizódonként is játszható, hangulatos thriller kissé halovány főhőssel, de horrorhoz illően megkavart történettel.

Az origamis gyilkos nyomában

A Heavy Raint már jóval nehezebb értékelni, legalábbis a hagyományos műfaji keretek között. A játék ugyanis egyáltalán nem úgy kezdődik, mint egy játék. Főhősünk, egy fiatal családapa felébred az ágyban. Megjelenik egy ikon jelezve, hogy nyomjuk meg a kontroller joystickjét felfelé. Ha megtesszük, a családapa felkel. Bemegyünk a fürdőszobába. Megint felvillannak diszkrét kis ikonok, ha az ezekhez tartozó megfelelő gombokat megnyomjuk, a férfi lezuhanyozik. Újabb gombnyomásokra felöltözik. Aztán megreggelizik, és elkezd otthon dolgozni a tervezőasztalnál (merthogy építészmérnök).

És így megy ez tovább: megjön a feleség, megjönnek a gyerekek, beszélget a család, a játékos meg csak néz, hogy mi ez a marhaság. Eltelik bő fél óra úgy, hogy semmi, de semmi akció vagy konfliktus nincs a játékban. Aztán egyszer csak váratlan tragédia történik, és rögtön értelmet nyer az egész. A sok hétköznapi cselekvés szerepe az immerzió, hogy bevonja a játékost a sztoriba – és így sokkal jobban hasson egy olyan jelenet, mint az említett tragédia. Ha rögtön a tragédiával kezdődne a játék, sokkal kisebb hatása lenne. És tele a játék immerzív trükkökkel: a töltőképernyőn például közeli animációkat látunk a főhősökről: szemkontaktus a játékossal, egyszerű, és mégis nagyon hatásos.

Játéktechnikailag végig ennyit nyújt a Heavy Rain: amikor megjelenik egy ikon, meg kell nyomni a joystickot vagy egy gombot, esetleg több gombot egyszerre. Kis túlzással persze minden játékban az a cél, hogy a megfelelő pillanatban meg kell nyomni a megfelelő gombot – és ha így nézünk, a Heavy Rain nem csinált mást, mint elemeire bontotta és újra felépítette a kalandjáték zsánert. Viszont úgy tette ezt, hogy mindent alárendelt a cselekménynek. A gombnyomásokkal hol beszélgetéseket irányítunk, hol teljesen banális tetteket hajtunk végre (például megborotválkozunk), hol pedig az életünk múlik rajtuk, de mindez másodlagos. A lényeg a történet – és az, ahogy a játékos azt alakítja. A Heavy Rain igen bátran elszakadt a játékoktól az interaktív filmek felé (a grafikájával is, döbbenetesen szépek a közeliek a karakterekről).

Persze egy ilyen koncepciót csak egy kivételesen csúcsszuper történet visz el a hátán, de szerencsére a Heavy Rainnek ilyen sztorija van. A fejlesztő Quantic Dream igen furcsa, de gazdag világú játékairól ismert (Omikron, Fahrenheit), és most különösen kitett magáért. A sztori egy titokzatos sorozatgyilkos körül bonyolódik, aki kisgyerekeket rabol el és öl meg, és minden gyilkosság helyszínén hagy egy origami figurát. A kezdeti egy főhősből a történet kibontakozásával négy lesz: a családapa úgy keveredik bele, hogy az ő fiát rabolja el az origamis gyilkos, a másik három karakter pedig egy sci-fibe illő kütyükkel nyomozó FBI-ügynök, egy régivágású magánnyomozó és egy túlságosan kíváncsi újságírónő. Négyük sorsa összefonódik a gyilkoséval, sokkoló jelenetek és videojátékoktól ritka katartikus pillanatok garantálva.

A gyilkos személye minden újrajátszáskor ugyanaz, de hogy mi történik a főszereplőkkel, az teljesen a játékoson múlik – én például elbénáztam néhány kulcsfontosságú jelenetet, így ritka lehangoló végkifejletet hoztam össze: mindenkit megöltek, kivéve egyvalakit, aki öngyilkos lett. De a történet erejére jellemző, hogy azonnal újra akartam játszani az elejétől, hogy összehozzak valahogy egy feloldozó happy endet.

Gyanítom, hogy a Heavy Rain a játékosok nem kis részének nem tetszik majd, mert nagyon elüt mindentől, amit eddig játékként ismertünk. De aki elég nyitottan áll hozzá, briliáns krimit izgulhat végig, akár többször.

Heavy Rain

Az év kalandjátéka. Pont.

Rovatok