Index Vakbarát Hírportál

Ébren maradni a hidegháborúban

Panzers Cold War

2008. február 1., péntek 19:20

A Panzers Cold War mindent tud, amit valaha tankos-háborús stratégiai játékban kitaláltak, és borzasztó látványos is, nekünk mégis küzdenünk kellett, hogy ne aludjunk el rajta.

2004 nyarán csoda történt Németországban. Sokévnyi fejlesztés után megjelent minden idők talán legnagyobb várakozással övezett videojátéka, a Doom 3 - persze mindenki el volt ájulva tőle, és rohant az elhagyott marsi kutatóbázisra a pokol démonait irtani. Aztán pár hét múlva kijött az eladási toplista, és nem a körülrajongott scifi-horror volt az első, hanem egy világháborús stratégiai játék, amit egy Wesselényi utcai albérletben kalapált össze két tucat magyar srác: a Panzers. A siker megismétlődött szinte minden európai országban. Azóta a Kárpát-medence összes játékfejlesztője kényszeresen telepakolja minden játékát tankokkal, partraszállással és hasonló jókkal, annak ellenére, hogy ma már a német játékosoknak is túladagolása van Tigrisekből, és az amerikaiak is ezerszer megjárták a monitoron Normandiát.

Közel négy év elteltével, és két félig-meddig folytatás után a srácok - akik azóta az egyik legsikeresebb közép-európai játékfejlesztő stúdióvá nőtték ki magukat - most előálltak az igazi második résszel, amit a megjelenés előtt egy hónappal próbálhattunk ki.

Red Alert újratöltve

Ahogy a cím is mutatja, végre sikerült elszakadni a második világháborútól, de messzire azért nem megyünk: csak pár évet tekerünk előre az időben, amikor a hidegháború legsúlyosabb éveiben egy félreértett repülőbaleset miatt a Szovjetunió úgy gondolja, jó ötlet lenne lerohanni Európát. És máris ott vagyunk, ahol a legutóbbi Panzers abbahagyta.

A bevetések előtt adott pontszámból vásárolhatunk egységeket, aztán végigmegyünk velük a pályán a megadott célokat követve, és a tankjainkkal jól lelődözzük az ellenség tankjait. Ha elrontottuk, az se baj, mert újrakezdve minden ugyanúgy fog történni. Persze ennyire nem egyszerű a dolog, minden egységnek saját speciális tulajdonságai vannak, sőt, vásárolhatunk mi is rájuk lángszórót, légvédelmi ágyút és hasonlókat. No meg persze ajánlott tankok ellen tankelhárító ágyút bevetni, a gyalogsággal megszállni az épületeket, és azok védelméből lövöldözni, felderíteni és hátba támadni - szóval taktikázási lehetőség van bőven. A gond az, hogy a játékmenetet legapróbb pici összetevője is száz másik játékból köszön vissza, új ötlet egy szál se.

Képek a frontról, kattintson!

A Cold Warban minden játékmechanizmus benne van, amit a hasonló stílusú játékokban valaha kitaláltak. A Cold Warban egyetlen olyan apró pici játékmechanizmus sincs, amit el ne lőtt volna már legalább fél tucat hasonló játék. Félig üres a pohár vagy félig tele? Hiába szedtem össze minden jóindulatom, és emlékeztettem magam sűrűn arra, mennyi volt kolléga és régi cimbora nevét láttam a stáblistán (utálni is fognak ezért), a bétaverzió öt pályáját csak öt menetben tudtam végigjátszani; annyira unalmas volt a játék, hogy küzdenem kellett az ébren maradásért. Még az illúzióromboló dolgokat is mind ezerszer láttuk: az egymást tíz lépésről percekig lövő bakák, a saját tengelyük körül forgó járművek, az egymásban és a tereptárgyakban elakadó tankok, a legsúlyosabb zárótűzben flangáló, és alig sérülő hősök.

Látvány a tudat alatt

A focijátékok hagyományos tragédiája, hogy rajzolhatnak hozzájuk bármilyen csodagrafikát, lemodellezhetik a sztárokat az orrukon legördülő izzadságcseppekig, külön szimulációt írhatnak arra, hogyan gyűrődik és koszolódik a mez, de a játékos úgyse fog semmit látni belőle, mert kizoomolva játszik, hogy minél többet lásson a pályából. Na valahogy így járt a Panzers is: ha levisszük a kamerát a csata sűrűjébe, olyan részleteket láthatunk a harcmezőn, mint az égő roncsok felett a forróságtól vibráló levegőn át a gomolygó füst tükröződése a földön egy víztócsában. Ami gyönyörű, és a videokártya nyilván vért (vagy legalább piros pixeleket) izzad, hogy megjelenítse, csak míg az ilyeneket nézegetjük, elveszítjük a háborút. Vagyis egyszer megnézzük, aztán onnan madártávlatból vezényeljük tovább a milliméteres katonákat és tankokat.

Ami viszont távolról is látványos, az a fizika, vagyis hogy az épületek pontosan úgy dőlnek össze, ahogy azt a valóságban tennék pár nagyobb kaliberű lőszer hatására - valahogy így:

Aki még sosem játszott tankos-háborús stratégiával, mindenképpen próbálja ki a Cold Wart, imádni fogja, és egy hasonló játék sem fog tudni újat mondani neki utána. Aki viszont már látott ilyet, annak olyan lesz, mint a századik Bud Spencer film - még ha nagyobbak és jobban szólnak benne a pofonok, akkor is csak olyan, mint az előző kilencvenkilenc.

Panzers Cold War

A világ legjobb háborús stratégiája lenne, ha nem készült volna már előtte száz ilyen.

 

Hivatalos honlap

Rovatok