Index Vakbarát Hírportál

Ember sakkprogram ellen

Kaszparov kontra X3D Fritz a virtuális valóságban

2003. november 10., hétfő 23:34

November 11-én, New Yorkban, helyi idő szerint délután 1 órakor kezdődik a "minden idők legnagyobb sakkzsenije", Gary Kaszparov és a "legzseniálisabb sakkprogram", X3D Fritz közötti, négy játszmából álló mérkőzéssorozat. A több szempontból is különlegességnek számító esemény esélyeiről megoszlanak a vélemények.

Visszavágás?

Gary Kaszparov
Kaszparov mindenesetre optimista. Ráadásul nagyszerű lehetőség a visszavágásra, hiszen aligha emlékszik kellemesen az IBM-fejlesztésű Deep Blue-tól elszenvedett, 1997-es 3,5-2,5-ös vereségre, a gépi intelligencia közeli megvalósulását ígérő Ray Kurzweil egyik kedvenc példájára. Ö volt az első világbajnok, és mindmáig az egyetlen a Nemzetközi Sakkszövetség, a FIDE nyilvántartása szerint 2700 pont felett álló kevés versenyző közül, akit megvert egy program. A neves eseményről (a sheffieldi fesztiválon, október 13-án bemutatott) dokumentumfilmet is készítettek, Game Over: Kasparov and the Machine (Vége a játszmának: Kaszparov és a gép) címmel.

Pontszámok: a grúz zseni - maga mögé utasítva a legendás amerikai Boby Fischert - elsőként lépte át a bűvös 2800-as határt. Jelenleg 2847-nél jár, miközben egy másik klasszis, a világranglista második helyezettje, Vlagyimir Kramnyik szintén 2800 fölé került.

Virtuális sakktáblán, X3D szemüvegben

A mérkőzéssorozatot felfokozott, szakújságírók szerint csak az 1972-es, Fischer-Szpasszkij világbajnoki meccshez hasonlítható várakozás előzi meg Amerika-szerte. Nemcsak az újabb ember kontra gép küzdelem, hanem X3D Fritz különlegessége, azaz az "első virtuális valóságban megrendezendő sakkvilágbajnokság" miatt. Mindenképpen történelmi jelentőségű csata várható, hiszen a szinte verhetetlen programot a VR-piacvezető X3D-vel hozták közös nevezőre. A Fritzeket fejlesztő ChessBase és a X3D mérnökei januárban állapodtak meg az új, 3D-s sakktáblát is tartalmazó modellről.

A helyiségben se tábla, se bábuk nem lesznek. Kaszparov egy számítógép monitorán követi majd az eseményeket. Ám, mivel X3D szemüveget visel, a képek abszolút valósághűnek tűnnek. Váltogathatja a látószögeket, tetszés szerint zoomolhat. Egérre és billentyűzetre sem lesz szüksége: lépéseit a beszédfelismerő rendszerrel felszerelt computerrel közli. Emberi operátor szintén lesz a szobában - arra az esetre, ha a gép nem értené a nagymester utasításait. Azaz, a "technológia-őrült" Kaszparov lesz az első virtuális valóságban sakkozó ember. Júliusban látta először a modellt, és már akkor nagy hatást gyakorolt rá.

VR és Fritz esélyei

A pénteki sajtóértekezleten azért elárulta: a tényleges sakktábla hiánya mégiscsak hátrányt jelent. "Mintha nem lett volna elég problémám a computerekkel, ráadásul most még a virtuális valóság is!" - nyilatkozta, korábbi gépek elleni meccseire emlékezve. 1989-ben került sor az elsőre: simán verte Deep Thought-ot, Deep Blue elődjét. Szemben a csak győzelemben, illetve vereségben gondolkodó IBM-megközelítéssel, X3D-ben igazi, a játék értékeiért is küzdő partnert lát.

"De legalább a díjak nem virtuálisak" - fűzte hozzá lakonikusan. "Új világba lépünk. Előbb-utóbb egész életünkre hatással lesz a VR, s büszke vagyok, hogy X3D-n keresztül a részese lehetek mindezeknek. Arra szintén, hogy a sakk nagyon fontos eszköz jövőképünk kialakításában."

Fritz X3D az eddigi legerőteljesebb, optimalizált, és speciálisan a grúz zseni ellen felkészített Fritz-változat. Fejlesztői szerint jók az esélyei: kíméletlenül kihasznál minden hibát, a legkisebbeket is, tehát ellenfele csak akkor nyerhet, ha százszázalékosan uralkodik az idegein.

Ki a jobb: a gép, vagy az ember?

A mérkőzés megint felveti a filozofikus dilemmát: jobbak-e a sakkprogramok az embernél?

Még néhány év, és nem lesz olyan bajnok, aki hosszútávon (négy, hat játszmában) legyőzi a csúcsgépeket - prognosztizál Kaszparov.

A statisztikus Jeff Sonas nem osztja a világranglista-vezető véleményét. Annak ellenére sem, hogy a Svéd Sakkszövetség, az SSDF által nyilvántartott (Fritz-, vagy Shredder-változat) topprogramok közelítik, sőt, egyikük júliusban át is lépte a 2800-as álomhatárt. A 2600-at négy, a 2750-et egy éve abszolválták. Kramnyik, vagy Kaszparov szintje se tűnik elérhetetlennek.

Tíz esztendeje még valamennyi éllovas nagymester háromszáz ponttal előzte meg az akkori vezető sakkgépet. 85-15-re nyertek volna, ha százszor mérkőznek meg.

1989 óta tizenöt fontosabb, valamelyik program és 2700 pont feletti versenyző közötti küzdelemre került sor: hétszer az ember győzött, hét döntetlen született, egyszer nyert a gép, nevezetesen Deep Blue (a tizenötből hatszor asztalhoz ülő) Kaszparov ellen. Érdekesség, hogy a hét döntetlen az utolsó hét összecsapás eredménye.

Csalóka a gépek verhetetlensége - mutat rá Sonas, mivel az utóbbi években elért győzelmeik zöme "gyenge" ellenfelekkel szemben született. 2550 pont alatti versenyzőknek esélyük sincs (1998 óta, program-szemszögből: 46 győzelem, két döntetlen, egy vereség), ám 1998-2003 között már a 2550-2700 kategóriába tartozók is általában kikaptak. Viszont a top húsz, a 2700 feletti nagymesterek ugyanazokat az eredményeket érik el, mint négy-öt éve.

Valószínűleg a közeljövőben is tartani fogják ezt a szintet - következtet Sonas.

Rovatok