Brian Feeney mérnök csütörtökön áll nyilvánosság elé Wild Fire nevű rakétájával, amivel a SpaceShipOne elől szeretné megkaparintani az X Prize tízmillió dolláros díját. A Wild Fire-t gigantikus léggömbbel juttatnák huszonnégy kilométeres magasságba, és innen lőnék fel az utasszállító kapszulát a világűrbe.
Feeney úgy véli, hogy meg tudná szorongatni Rutan csapatát, de még szüksége lenne félmillió dollárra a Wild Fire tesztrepüléséhez. Ha jelentkezik egy támogató, "olyan keményen és gyorsan nekigyürkőzünk, ahogy csak tudunk" - mondta a mérnök.
Kéjgázzal megy
A Wild Fire és a SpaceShipOne teljesen különbözőképpen közelíti meg a világűrt. A SpaceShipOne hordozó repülőgéppel jut el az indítási magasságba, és visszaereszkedéskor fékezőszárnyakkal lassítja le magát, ezzel szemben a Wild Fire egy hatalmas héliumballon segítségével száll fel, és ejtőernyőkkel meg légzsákokkal gondoskodik a biztonságos földet érésről. A rakéta hibrid hajóművel rendelkezik, ami szilárd üzemanyag és dinitrogén-oxid, vagyis kéjgáz keverékével működik. Feeney saját maga vezeti majd a járművet.
A hatvan méteres hélium léggömb alatt lógó Wild Fire először huszonnégyezer méteres magasságba száll fel, ahol a fedélzeti pilótafülkéből irányító Feeney beindítja a rakétát. A négyezer kilométer per órás sebességre gyorsuló rakéta körülbelül nyolcvan kilométer magasan leválik az utasszállító kapszuláról, és ejtőernyővel visszaereszkedik a Földre. A kapszula körülbelül száztíz kilométer magasra repül, majd visszazuhan a Földre. A légkör alsó rétegében először ejtőernyővel csökkenti sebességét, majd kinyílnak légzsákjai is. Az egész utazás a kilövéstől a földet érésig körülbelül huszonöt percet vesz igénybe.
Viszonylag olcsó
További különbség a két űreszköz között az ára. A SpaceShipOne-ra fordított húszmillió dollár különben még mindig kevés a kormányzati űrprojektekre költött összegekhez viszonyítva, de a sok önkéntes munkával készült Wild Fire 350 000 dolláros költsége még ehhez képest is igen alacsony.
A Wild Fire-csoport és a munkájuk befejezéséhez közeledő egy-két további csapat azonban már most hátrányban van, hiszen hatvan nappal előre be kell jelenteniük a próbálkozást, amit Rutan már megtett. De ha esetleg előre nem látott nehézségek hátráltatják a SpaceShipOne fellövését, a verseny új fordulatot vehet. "Amíg nincs vége, addig nincs vége" - mondta Feeney.