Az európai távközlési cégek összefogtak: azt akarják elérni, hogy a különösen nagy forgalmat generáló Google-szolgáltatások után az amerikai cég komoly összegeket fizessen a hálózatokat üzemeltetőknek.
Három európai távközlési óriás, a spanyol Telefónica, a France Télécom és a Deutsche Telekom szövetkezik annak érdekében, hogy a Google a roppant nagy forgalmú YouTube és más, nagy forgalmat generáló oldalak működtetése miatt fizessen a hatalmas adatáramlásért és a sávszélesség extra méretű használatáért a hálózatokat fenntartó cégeknek – adta hírül hétvégén a Financial Times.
A cégek azzal indokolják lépésüket, hogy míg ők milliárdokat költenek hálózatfejlesztésre és -bővítésre, az előnyöket kihasználó Google egyáltalán nem, vagy csak igen korlátozott mértékben fizet a használatért. A távközlési vállalatok azt szeretnék, hogy az amerikai cég ossza meg velük reklámjövedelmeinek egy részét. A koalíciót létrehozó cégek szeretnének még szövetségeseket találni, például a Google News miatt háborgó médiavállalatok körében, hogy erősebb nyomást fejthessenek ki a Google-ra.
„Ezek a fickók használják a hálózatokat, de senkinek nem fizetnek” – fogalmazott César Alierta, a Telefónica vezetője. „Nézzük a digitális társadalom fejlődése szempontjából a veszteseket és a győzteseket. Ma a Google tekinthető győztesnek, a tartalomszolgáltatók és – bizonyos fokig – a hálózatokat szolgáltatók vesztesek. Ez elfogadhatatlan nekünk” – kontrázott a France Télécom vezetője, Stéphane Richard.
A szolgáltatók törekvése egy küzdelem része, melynek egyik nagy hadszíntere az Egyesült Államok, ahol legfőképpen a „net neutrality”, az internet semlegessége képezi a viták középpontját. Amerikában a legutóbbi, a P2P-forgalmat korlátozó Comcast szolgáltatót elmarasztaló ítéletet az ellenkezőjére fordító bírósági döntés újabb fordulatot hozott, és ez várhatóan a harc keményebbé válását jelzi.
A másik ide kapcsolható folyamat európai ihletésű, mivel a közelmúltban több támadás is érte az amerikai székhelyű, de az internet jellegéből következően nemzetközi tevékenységet folytató vállalkozásokat (elsősorban a Google-t), melyekben arra igyekszenek rákényszeríteni a cégeket, hogy fizessenek többet Európában: ilyen a januárban bejelentett francia terv, ami a „Google-adó” bevezetését vetette fel, de hasonló elgondolásról számolt be a Telegraph is, amikor Lord Puttnamet, a brit kormányzat digitális szakértőjét idézte, aki szerint a Google elfogadhatatlanul alacsony adót fizet az Egyesült Királyságban ahhoz képest, hogy mekkora jövedelemre tesznek szert internetes szolgáltatásaik révén.