Index Vakbarát Hírportál

Ki vásárol varázsitalt?

2010. április 12., hétfő 09:20

Rengeteg többszereplős játékfejlesztő abból szerzi a bevételeit, hogy különböző virtuális tárgyakat pénzér értékesít virtuális világában. Egy adatbányász cég segít megkeresni azokat a játékosokat, akik valószínűleg hajlandóak lesznek áldozni ezekre a fegyverekre és varázsitalokra.

Számos olyan játék van az interneten, ami ingyenesen használható, mégis szinte teljes értékű élményt nyújt a résztvevőknek. Csupán ha a játékosok türelmetlenek kivárni míg megszereznek bizonyos képességeket, vagy eszközöket, akkor kell, hogy a zsebükbe nyúljanak. A játékon belüli virtuális boltban fejleszthetik karakterüket például különböző fegyverekkel, varázserővel. Általában ezeket a virtuális javakat amúgy is megszerezhetnék, de lehet, hogy több napig kéne repetitív módon unalmas tevékenységet folytatniuk a játékban ahhoz, hogy elegendő pontot gyűjtsenek a vásárláshoz. Mégis az ilyen játékokban a résztvevőknek csupán 1-3 százaléka hajlandó pénzt adni a sikerélményért. Tulajdonképpen ez a kisebbség tartja el a többi játékost.

Egy amerikai cég azzal foglalkozik, hogy a többszereplős játékokban elemzi a résztvevők viselkedését, és ez alapján megpróbálja megjósolni, hogy kik lehetnek azok a potenciális szereplők, akiket rá lehet venni valaminek a megvásárlására. A Turiya adatbányászati módszerekkel feldolgozza a játékban töltött idő mintázatát, a játékon belüli viselkedést és az esetlegesen vásárolt eszközöket. Ezek alapján profilokat hoz létre az egyes felhasználókról és ezeket hasonlítja egymáshoz. A játékosoknak olyan tárgyakat vagy képességeket ajánl személyre szabottan, amiket a hasonló profillal rendelkező játékosok is megvettek.

A viselkedés alapú célzást az internetes kereskedelemben gyakran alkalmazzák arra, hogy a webboltokban a felhasználók számára megfelelő árucikkeket ajánljanak a korábbi vásárlásaik, érdeklődésük és más felhasználók érdeklődése alapján. A Turiya ugyanezt a logikát követve ajánl virtuális termékeket a játékosoknak, csupán az ő dolguk némiképp nehezebb. Míg egy webbolt esetén a viselkedési mintázatot nagyrészt a vásárlások  jelentik, addig a virtuális világokban a játékban mutatott egyéb viselkedést kell leginkább alapul venni az ajánlás megtételéhez, hisz nagyon kevés tranzakció történik a résztvevők számához képest.

Az alig 1 éves cég tevékenységét kiemelt érdeklődés övezi a fejlesztők részéről. Múlt hónapban a Turiya nyerte meg a legjobb induló cégnek járó díjat a játékipar egyik szakma legnagyobb szakmai rendezvények számító Játékfejlesztői Konferencián San Franciscóban.

Rovatok