Tudják, mi az a Vantablack? Az angolosok kitalálhatták, hogy ez valami fekete lesz. Igazuk van, a Vantablack tényleg fekete, méghozzá nagyon fekete, az elképzelhető legeslegfeketébb, de tényleg, olyan fekete, hogy atomvillanásnak látszik benne a negró, amit a néger kéményseprő éjfél után szopogat az áramtalanított metróalagútban.
Mivel a Vantablack a visszavert fény nagy részét elnyeli, koromsötétnek tűnik; olyan, mint a Looney Tunes-rajzfilmekben lévő lyukak. A régóta fejlesztett, nanokarbon alapú Vantablacknek komplex története van, fussa át, akit érdekel. De most nem a festékről van szó, hanem egy brit művész, Anish Kapoor 1992-es műalkotásáról, ami balesetet okozott egy portugál múzeumban.
A Descent into Limbo nevű izé (mi ez? installáció? szobor? folytonossági hiány?) egy nyolc láb (nagyjából 2,4 méter) mély gödör, aminek a falát Vantablackkel festették feketére. Kapoor több mint két évtizede egyedül birtokolja a Vantablack felhasználási jogait; rajta kívül senki más nem használhatja ezt az árnyalatot. A Descent into Limbo azért született, hogy amikor valaki ránéz, fura asszociációi támadjanak a végtelenségről, a kozmoszról, a sötét reménytelenségről, Stephen Hawkingról, a kávézaccról, a múltkori áramszünetről, meg Vak Béláról.
Na, ezt a gödröt állították ki a portugáliai Portóban, a Serralves Foundation múzeumában. Egy 60 éves olasz turista valószínűleg nem tudta feldolgozni, hogy mit lát, és – dacára a kihelyezett tájékoztatóknak és a személyzet figyelmeztetéseinek – olyan közel ment a lyukhoz, hogy végül beleesett, és kórházba kellett szállítani. Rövidesen távozhatott, már gyógyulóban van.
Az Art Newspaper szerint a gödröt hamarosan újra megnyitják a látogatók előtt, de új biztonsági intézkedéseket vezetnek be.
(Art Newspaper | Gizmodo | VICE)