Meglévő gyógyszerek is gyógyíthatják a rákot

2018. augusztus 24., péntek 16:11

A mai kezeléseknél hatásosabban csökkentheti a tumorsejtek méretét egyes létező gyógyszerek kombinációja – állítják a Texias Egyetem és a Koreai Egyetem kutatói. A Chem című tudományos lapban közölt tanulmányuk szerint az új megközelítés minden ráktípusra alkalmazható.

A kombinációs terápia hatására 50 százalékkal kisebbek lettek a tumorok egerekben az olyan kezeléshez képest, amikben ugyanazokat a gyógyszereket, de külön-külön adták az állatoknak. A tanulmány szerint sok rákellenes gyógyszer hosszú távon nem tud hatásos maradni, és a tumorok többsége idővel ellenállóvá válik a sejtek gyors mutálódása miatt.

A most kifejlesztett kombináció egyrészt doxorubicinből (DOX), egy évtizedek óta használt, kemoterápiákban hatékony alkotóelemből áll. A másik összetevő a diklór-ecetsav (DCA), ami anaerobbá alakítja a sejt anyagcseréjét, így a tumor gyakorlatilag megfullad.

A kutatók szerint a rákos tumorok a fejlődés korai szakaszában nehezebben jutnak oxigénhez. Ekkor a kevésbé hatásos anaerob anyagcserét folytatják, amihez nem kell oxigén, és érzékeny a kémiai terápiára. Amikor azonban a tumorok érettebbé válnak, és az anyagcseréjüket aerobra váltják, gyakran ellenállóvá válnak a gyógyszerekkel szemben. Ez már a páciens életet fenyegeti. Ekkor jön be a képbe a DCA.

Amikor normálisabb metabolizmusra vált, ellenállóvá fejlődik. De ha megállítjuk ezt a váltást, kihasználhatjuk ezt a sérülékenységet.

– mondta Jonathan Sessler, a Texasi Egyetem professzora, a tanulmány egyik vezetője.

A hatékonyság kulcsa tehát a két aktív elem kombinálása egyetlen molekulában, hogy amikor elérik a rákos sejtet, ugyanazon a helyen legyenek ugyanabban az időben.

A tanulmányban a kombinált készítményt kapó tumoros egereknek két hónap után 75 százalékkal kisebb lett a tumora azokhoz képest, amiket nem kezeltek, és feleakkora lett azon egerekéhez képest, amik ugyanazokat a gyógyszereket külön-külön kapták. Az egereknek ráadásul olyan tumoraik voltak, amik már ellenállóvá váltak a doxorubicinnel szemben, de a kombinált kísérleti szer ezen is felülkerekedett.

(MTI)