A világ legnagyobb vulkánkitörése az ózonréteget is elpusztította

2018. augusztus 28., kedd 16:52

Egy új kutatás szerint a történelem legnagyobb kihalási eseményét okozó vulkánkitörés az ózonréteget is elpusztította – írja a CNET.

A 252 millió évvel ezelőtti perm-triász kihalási esemény volt a Föld történetének legsúlyosabbja. Az okairól többféle elképzelés is létezik, de a legvalószínűbb szerint vulkánkitörés-sorozat okozta. Méghozzá minden idők legnagyobbja: a szibériai platóbazalt-kitörések egymillió éven át tartottak, és a tengeri élet 96, a szárazföldi gerincesek 70 százalékát irtotta ki.

A Nature-ben megjelent új tanulmány szerint ez a vulkanikus tevékenység az ózonréteget is alaposan megviselte, ami jelentősen hozzájárult ahhoz, hogy az esemény ilyen súlyos következményekkel járt a földi élővilágra nézve.

Ennek a kihalási eseménynek a mérete olyan hihetetlen volt, hogy a tudósok gyakran tették fel a kérdést, hogy mitől voltak a szibériai platóbazaltok olyan sokkal halálosabbak, mint más hasonló kitörések

– mondta Michael Broadley, a tanulmány vezető szerzője.

Az eredményeik szerint attól, hogy a szibériai litoszférában, vagyis a Föld legkülső kőzetburkában tárolt nagy mennyiségű halogén gáz a kitörés során felszabadult és a légkörbe távozott, olyan sok klórt, brómot és jódot juttatva oda az egymillió év során, hogy ezzel tönkre is vágta az ózonréteget. A szárazföldi élővilágnak ezután tízmillió évre volt szüksége a regenerálódáshoz.