Feltárták a Jupiter keletkezésének titkát

2018. augusztus 28., kedd 08:50

Kétmillió év alatt csak lassan fejlődött a bolygó, erre utalnak meteoritokon végzett kutatások – írja az MTI a Berni és Zürichi Egyetem, illetve a Zürichi Műszaki Egyetem (ETH) csillagászainak munkája nyomán, akik egy új modell segítségével jártak utána a gázóriás keletkezésének, és megfejtették a rejtélyt.

Kiderült, hogy a Jupiter különböző fázisokon keresztül alakult ki

– foglalta össze az eredményeket Julia Venturini, a Zürichi Egyetem munkatársa, aki kollégáival a Nature szaklapban mutatta be a kutatást.

Ezekben a szakaszokban a gázóriásnak nem egyenletesen növekedett a tömege:

A tanulmányt a meteoritok összetételére vonatkozó új mérések indították el. Ezekből kiderült, hogy a fiatal Naprendszer, amikor még csak egy porból és gázból álló korong volt, két régióra oszlott. Egyértelműen a Jupiter jelentette a két régió közötti gátat.

Az alatt a kétmillió év alatt, amikor a Jupiter 20 földtömegűről 50 földtömegűre növekedett, nyilvánvalóan megzavarta a porkorongot és túlsűrűsödést okozott. Ennek következtében a körpályáján kívüli anyag nem tudott a körpályáján belüli anyaggal keveredni. Ez a kettéválasztás addig állt fenn, amíg a Jupiter elég nagy tömegű nem lett ahhoz, hogy kőzeteket térítsen el és azokat a Naprendszer belső régióiba szórja.