Az elmúlt évben a Google egyes kiválasztott hirdetői partnerei hozzáférést kaptak egy új eszközhöz, amellyel nyomon követhették, hogy az online hirdetéseiket követte-e személyes vásárlás valamelyik offline üzletben az Egyesült Államokban. Ezt részben a Google által a Mastercardtól vásárolt adatok tették lehetővé – írja a Bloomberg.
A Bloombergnek az egyezségre rálátó négy forrás nyilatkozott névtelenül, közülük három közvetlenül dolgozott a megállapodáson, amelyet az elmondásuk szerint négy éven át egyeztetett a két cég. A lap szerint azonban az adatvásárlásban érintett kétmilliárd Mastercard-ügyfél nem is tudhatott arról, hogy az adataikat megvette a Google, mert a két cég soha nem is hozta nyilvánosságra az ügyletet.
A Mastercardtól szerzett adatokkal a Google soha nem látott betekintést nyert a platformján futó hirdetések hatékonyságába, egyúttal azonban adatvédelmi kérdéseket is felvet a gyakorlat, hiszen a felhasználókról az eddig is a legtöbbet tudó techóriás ezzel még pontosabb képet alkothat rólunk – akárcsak a cég hirdetőpartnerei.
A lap forrásai szerint a Google több millió dollárt fizetett a Mastercardnak az adatokért, és emellett a hirdetési bevételek megosztása is felmerült. A Google ez utóbbiról később azt mondta, nincs ilyen bevételmegosztási megállapodás a két cég között.
A Google közleménye szerint az új hirdetési eszköz béta verziójának tavalyi bevezetése előtt fejlesztettek hozzá egy titkosítási eljárást, amelynek köszönhetően se ők, se a partnereik nem láthatják az ügyfelek személyes adatait, így a cég szerint az egész megoldás teljesen anonim. Akit pedig így is zavar, a Google online adatkezelési felületén , az "Internetes és alkalmazástevékenységek" tiltásával jelezheti, hogy nem kér belőle.
A Bloomberg egy forrása szerint ennek ellenére a cégen belül is többet kifogásolták, hogy nincs egyértelműbben jelezve, hogy lehet letiltani ezt a fajta adatgyűjtést. A szolgáltatásban csak azoknak az adatai érhetők el, aki be vannak jelentkezve a Google-fiókjukba, amikor hirdetésre kattintanak, és nem tiltották le a hirdetéskövetést. (Ezt egyébként itt lehet megtenni.)
A Google 2014 óta próbálkozik már az online és offline tevékenységek összekötésével a hirdetési hatékonyság mérésére. Akkor az első lépés az volt, hogy a hirdetők a felhasználók helyelőzményei alapján láthatták, hogy aki a hirdetésükre kattintott, elment-e egy fizikai üzletbe is. (Azt viszont nem, hogy vásárolt-e is ott.)
A Bloomberg cikke a vásárlókat nyomon követő programról hamis állításon alapul és több helyen is pontatlanságot tartalmaz
– írta a cikk megjelenése után az Indexnek is elküldött közleményében a Mastercard.
A cég reakciójának lényege, hogy az egyes vásárlási tételeket ők maguk se látják, ezért ezeket másnak továbbadni se tudnák, és semmilyen személyes adatot se osztanak meg senkivel.
A Mastercard pontokba szedett közleménye: