Index Vakbarát Hírportál

Az osztály legfiatalabbját könnyen ítélik figyelemzavarosnak

2018. október 15., hétfő 17:14

Egy osztály legfiatalabb tanulójáról nagyobb valószínűséggel mondják ki, hogy figyelemzavaros, mint idősebb társairól, ezt állapították meg ausztrál kutatók. "Úgy tűnik, világszerte előfordul, hogy tanárok az osztályukban a legfiatalabb tanulók éretlenségét összetévesztik a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavarral (ADHD). Bár az ADHD-t nem a tanárok diagnosztizálják, de általában ők javasolják elsőként egy gyerek ADHD-vizsgálatát" – emlékeztetett Martin Whitley, az ausztrál Curtin Egyetem kutatója, a tanulmány vezető szerzője hétfői közleményében. Az ADHD-t két biológiai markerrel vagy fizikai teszttel vizsgálják, a tanárok jelentései azonban megalapozzák a diagnózist, magyarázta Whitney.

A Journal of Child Psychology and Psychiatry című folyóiratban megjelent tanulmány a világ több országában – köztük az Egyesült Államokban, Németországban, Izraelben, Norvégiában és Ausztriában – vizsgált 14 millió gyermek eredményein alapult. A kutatás megállapította, hogy leggyakrabban az osztály legfiatalabb tanulóinál állapítottak meg ADHD-t és kezelték őket emiatt gyógyszerrel. A tanulmány rámutatott annak fontosságára, hogy a tanárok, orvosok és szülők vegyék figyelembe a gyerekek életkori jellemzőit, és az osztály legfiatalabb tanulóinak hagyjanak elegendő időt arra, hogy elérjék a szükséges érettséget.

A tökéletesen normális, életkorból fakadó éretlenség összekeverése az ADHD-val csak a problémák egyike. A kialvatlan, iskolai zaklatástól szenvedő, bántalmazást elszenvedett vagy más problémákkal küzdő gyerekeket ugyancsak gyakran könyvelik el figyelemzavarosnak, mutatott rá a Journal of Child Psychology and Psychiatry folyóiratban megjelent tanulmány társszerzője, Jon Jureidini. Ezzel nemcsak az a baj, hogy indokolatlanul gyógyszerezik ezeket a gyerekeket, hanem az is, hogy a valódi problémájukat nem fedezik fel és orvosolják, tette hozzá az Adelaide-i Egyetem professzora. (MTI)

Rovatok