Egy évvel azután, hogy sikerrel tesztelték a Bloodhound SSC szuperszonikus autót, amely a világ leggyorsabb autója címére tör, finanszírozási problémák miatt parkolópályára állt az ambiciózus projekt, írja a BBC.
A különleges sebességrekorder járműbe a világon elsőként szereltek sugárhajtóművet és rakétát is: az autót egy Eurofighter Typhoon vadászgépből származó, 90 000 Newton tolóerejű Rolls-Royce EJ200-as sugárhajtómű, egy Nammo hibrid rakéta és egy Jaguar Land Rover V8 motor hajtja. Azaz csak hajtaná, mert hiába van kész a tervezés, fejlesztés, elfogyott a tesztelésre szánt pénz.
A projekt mögött álló cég csődgondnokságot kért, miután nyilvánvalóvá vált, hogy körülbelül még 25 millió font kellene ahhoz, hogy a dél-afrikai helyszínre tervezett csúcsdöntés megvalósulhasson. A csődgondnokságot vállaló FRP Advisory LLP már meg is kezdte a tárgyalásokat lehetséges befektetőkkel és nyitott az ajánlatokra. Ha a következő hetekben nem sikerül rendezni a pénzügyeket, akkor jégre kerülhet a Bloodhound SSC fejlesztése, és az is lehet, hogy meghiúsul az egész vállalkozás.
Pedig a hangsebesség fölötti sebességre képes autó tavaly októberi tesztje igen ígéretes volt. A Nagy-Britannia délnyugati részén, Cornwallban lévő Newquay repülőterén tartott tesztfutás során az autó a sugárhajtómű segítségével 8 másodperc alatt gyorsult fel 320 kilométer/órás sebességre. Ellenőrizték a hajtómű, a kormány, a felfüggesztés, a speciális gumiabroncsok, a fékek, a kommunikációs berendezések és a vezérlő számítógépek működését is, miközben a Véreb kétszer tette meg a 2,7 kilométeres utat a reptéri betonon.
A sofőr, Andy Green szerint az autó remekül működik, gyorsabb és jobb volt, mint amire számított. A tervezők szerint az autó több mint 1600 kilométer/órás sebességre lesz képes – ez jóval több mint a jelenlegi autós gyorsasági rekord (1227,985799 km/óra), amit húsz éve maga Andy Green állított be a Thrust SSC sugárhajtású autóval.
A Bloodhound SSC csapata 2019-ben Dél-Afrikában, a Hakskeen Pan sivatagban akarta az új sebességi rekordot felállítani. Ha mégis megoldódnának a finanszírozási gondok, a rekordkísérlet során már nem gumiabroncsokon, hanem tömör alumínium kerekeken száguld majd a Bloodhound – addig viszont még egy sor tesztre is lenne szükség, amikre pénz hiányában nincs jelenleg mód. A csődgondnok szerint egy gazdag magánszemély, vagy egy reklámlehetőséget felismerő cég még megmenthetné a projektet.