A Google, az Amazon, a Facebook és a többi gyártó otthoni okos asszisztenseire ezermilliárd forintnyi összeget költenek el idén karácsonykor a vevők, csak az Egyesült Államokban, ez áll a piackutatók előrejelzésében, és ebben nincsenek is benne más internetre kapcsolódó okoseszközök, például a babamonitorok, biztonsági kamerák és még rengeteg más digitális termék.
A kiberbiztonsági cégek ebben óriási veszélyforrást látnak, amire a gyártóknak fel kell készülniük, ha nem akarnak fogyasztóvédelmi és adatkezelési panaszokkal találkozni.
Vevőként még jobban oda kell figyelni
Főleg akkor, ha tengerentúlról rendelünk olyan termékeket, amiket eredetileg az USA piacára szántak, mert nem biztos, hogy azok megfelelnek az Európai Unió szigorúbb adatkezelési előírásainak, a hírhedt GDPR-nek.
A Firefox böngészőt fejlesztő Mozilla Foundation idén 70 netre kapcsolódó terméket vizsgált meg az alapján, hogy miként kezelik a felhasználók személyes adatait, és összeállítottak egy Privacy Not Included nevű ranglistát a legbarátságosabb eszközöktől egészen a szuperhátborzongató termékekig, amelyek nem tartják tiszteletben az ember magánszféráját.
Bármennyire is viccesen hangzik a hátborzongató dinoszaurusz, ezek a termékek komoly biztonsági hiányossággal rendelkeznek, amikkel a vevőknek érdemes tisztában lenniük. A felhasználók egyre jobban odafigyelnek erre: a Pricewaterhouse idei felmérése szerint az emberek 55 százaléka véli úgy, hogy az okos otthoni eszközök sértik a megánszférájukat.