Az iskolákban kulcsfontosságú a tanár szerepe, és ugyanez lesz a helyzet virtuális valóságban (VR), még akkor is, ha csak egy rajzolt karakter lebeg majd a diákok szeme előtt.
A lányok akkor figyelnek oda jobban a virtuális környezetben elhangzottakra, ha az ismereteket egy Marie nevű fiatal kutatónő adja át nekik.
Erre a következtetésre jutott Guido Makransky pszichológus professzor, a Koppenhágai Egyetem kutatója, aki évek óta vizsgálja a VR-alapú oktatást. Ebben az esetben egy dániai tudományos tehetséggondozó iskola 66 diákján - fele-fele arányban fiúkon és lányokon - végezte el a kutatást. Makransky korábban EEG-vel, valamint a szemmozgás és az arckifejezések nyomon követésével is elemezte, hogy a VR milyen esetekben növelheti a tanulás hatékonyságát.
A felfedezés jelentőségét Makransky szerint az adja, hogy a vizsgált korosztályra jellemző az iskola iránti érdeklődés csökkenése, és különösen fontos lenne, hogy növeljék a fiatal lányok érdeklődését a tudományos tárgyak iránt. A tudós abban bízik, hogy a VR-tartalmak fejlesztői figyelembe veszik a tanulók közti eltéréseket, és többféle avatárt készítenek a tananyagokhoz.
A lányokkal szemben a fiúk leginkább egy lebegő drónnal vagy robottal tudnak azonosulni, akkor fókuszálnak a legjobban a feladatra, ha a tanár egy nem szokványos figura.
Minél fiatalabb a diák, annál fontosabb, hogy a virtuális valóságban megjelenő tanár nagy hatással legyen rá - állapította meg Makransky. Egyetemistáknál már nem figyelt meg hasonló jelenséget, vizsgálatai szerint az idősebbeknél az avatár kevésbé befolyásolja a tanulás minőségét.
Szó sincs arról, hogy VR pótolja majd a tanárokat. A modern megjelenítő eszköznek leginkább abban lesz nagy szerepe, hogy veszélyes kémiai kísérleteket, az emberi test belső folyamatait és drága eszközöket tudnak vele szimulálni, és ennek köszönhetően a diákok közelről megismerhetnek olyan jelenségeket, amelyekkel másképp nem találkoznának.