Sikerült peren kívül megegyeznie New York állammal a Devumi nevű cégnek, ami arról vált híres-hírhedtté, hogy "dolgozói" kamu közösségi médiás profilok tömkelegét gyártották, azokkal posztoltak, kommenteltek, lájkoltak előfizetőik oldalain, hogy azok a ténylegesnél népszerűbbnek látszódhassanak. A cég már felfüggesztette tevékenységét, de így is több millió dolláros bevételre tettek szert a tulajdonosok a kamulájkoknak köszönhetően, írja a CNN.
Az ügy egyik fontos vonatkozása, hogy New York állam főügyészi hivatala határozottan kimondta, hogy a vád szempontjából a hamis közösségimédia-aktivitás áruba bocsájtása törvényellenes - azaz megtévesztésnek és tiltott megszemélyesítésnek számít.
Letitia James állami főügyész közölte, hogy precedensteremtő módon került sor a peren kívüli megegyezésre a Devumi képviselőivel. A cég által kreált kamu profilok többek között Twitteren, YouTube-on, LinkedIn-en, SoundCloudon és Pinteresten tevékenykedtek, a cég ügyfelei közt színészek, zenészek, üzletemberek, politikusok, sportolók, tudósok, modellügynökségek, marketingesek, reklámszakemberek egyaránt akadtak - azaz csaknem mindenki megfordult náluk, aki szerette volna feltupírozni internetes népszerűségének számait. Arról nem nyilatkozott az ügyész, hogy az ügyfelek tevékenysége illegálisnak számít-e a vád szemszögéből.
"A botok és kamuprofilok teljesen elszabadultak a közösségi médiában, és gyakran létező emberek identitását lopva követnek el velük csalást" – fogalmazott Letitia James közleményében. "Mindaddig, míg a Devumihoz hasonló cégek és emberek gyorsan meg tudnak gazdagodni abból, hogy átverik a becsületes amerikaiakat, addig a mi irodánk is felkutatja és megálljt parancsol azoknak, akik az efféle online csalásból élnek. Ezzel a megegyezéssel szeretnénk érthetően megüzenni, hogy aki csalásból és személyiséghamisításból profitál, törvénysértést követ el és felelősségre vonható."
Az ügyészségi közlemény szerint ifjabb German Calas cégei – Devumi LLC, DisruptX Inc., Social Bull Inc. and Bytion Inc. – 2015 és 2017 között mintegy 250 ezer esetben szerződtek megrendelőkkel kamu népszerűségnövelő internetes tevékenységre. Csak pár példa: 500 ezer Twitter-követő 3997 dollárba, 100 YouTube-feliratkozó 29 dollárba, 250 YouTube-lájk 30 dollárba került. Csomagban, nagy megrendeléseknél árengedményeket adtak Calas cégei, amik révén a férfi 15 millió dollárt bevételre tett szert. A vád szerint a Devumi ügyfelei egy részét abban is megtévesztette, hogy autentikus követői aktivitásként kínálta a kamuprofilok lájkjait, más ügyfelei viszont tisztában voltak azzal, hogy a valóságban nulla értékük van a cég által talicskázott közösségi médiás aktivitásnak.
A precedensteremtő eljárásban az ügyészséggel egyezséget kötő Calas megúszta a büntetést, csupán az 50 ezer dolláros eljárási költséget kell megfizetnie New York államnak. Az ügyészséggel kötött alku értelmében a rolót lehúzó Devumi és a cég alapítója a jövőben tartózkodni fog a kamulájkok nagyipari gyártásától. New York állam ügyészsége arra figyelmeztetett, hogy bár a Devumi most megúszta komoly felelősségre vonás nélkül, a jövőben a hasonló cégek súlyos pénzbüntetésre számíthatnak.