Meg van görbülve a Tejútrendszer széle

2019. február 7., csütörtök 17:34

Megdőlni látszik az a paradigma, mely szerint a Tejútrendszer egy lapos lemez: kínai kutatók pulzáló változócsillagok segítségével készítettek háromdimenziós modellt a galaxisunkról, eszerint pedig nagyon úgy tűnik, hogy valójában minél messzebb vagyunk a középpontjától, annál inkább görbül – írja a Universe Today.

A Tejútrendszerhez hasonló galaxisok alapvetően csillagokat magukba foglaló vékony lemezekből állnak, melyek egy középpont körül keringenek. Ebben a középpontban több milliárd csillag és sötét anyag gravitációs ereje gondoskodik arról, hogy a galaxis egyben is maradjon. Ám ahogy távolodunk ettől a ponttól, a gázlemezt alkotó hidrogénatomoknak annál nagyobb a mozgásterük.

Borzasztóan nehéz megbecsülni azt, hogy a Naptól mekkora távolságra vannak bizonyos pontok a Tejútrendszer gázlemezének külső részein anélkül, hogy tudnánk, pontosan hogyan néz ki ez a gázlemez

– mondta Csen Hsziao-tien, a kutatás vezetője, hozzátéve, hogy a klasszikus cefeidák (pulzáló változócsillagok) segítségével ugyanakkor akár 3 százalékos pontossággal is meg lehet határozni a távolságokat.

A tanulmány társszerzője azt is hozzátette, hogy a távolságok mérését az is megnehezíti, hogy a Tejútrendszer nagy részét por borítja. Ez a probléma azonban hosszúhullámú infravörös sugarakkal megkerülhető.

A kínai csapat kutatása során 1339 cefeida pozícióját vette alapul, és ezek alapján hozott létre egy modellt a galaxisunkról, amivel elég komoly bizonyítékot szerzett arra, hogy a galaktikus lemez szélei nincsenek egy vonalban a galaxis középpontjával: az egyik oldal lefelé, a másik pedig felfelé görbül, így felülről nézve S alakúnak néz ki a Tejútrendszer.

Richard de Grijs, a tanulmány társszerzője elmondta, hogy némileg meglepő módon a Tejútrendszer gázlemeze és a cefeidák idomulnak egymáshoz, ez pedig segíthet megérteni a galaxis kialakulását is.

Mivel legalább tucatnyi olyan galaxis van, mely úgy tűnik, hogy hasonló spirális mintázat mellett görbült peremmel rendelkezik, a Tejútrendszer ezen tulajdonsága alapján nem számít különlegesnek. A kutatók szerint egyébként a csavarodott mintázatot valószínűleg a nagy tömegű belső csillaglemez forgatóereje okozza.

(Borítókép: Shutterstock)