Alig néhány napja jelentették be, hogy leállítják a világ jelenlegi legnagyobb utasszállító repülőgépe, az Airbus A380 gyártását, a repülőgyártó PR-osai máris feledtetik a csalódottságot egy hasonló méretű szörnyeteg, a Beluga XL első éles repülésével a cég franciaországi és walesi gyártóüzemei között.
Sajnos azonban csak a szerencsés keveseknek lesz alkalmuk valaha is repülni az Airbus Beluga XL-lel, teherszállító gép lévén, amelynek feladata az Airbus különböző gyáregységeiben gyártott repülőgépelemek szállítása. Ez azonban talán csak növeli a típus különlegességét a repülőrajongók szemében, hiszen egyúttal az egyik legnagyobb aktív repülőgép lesz, ha a tervek szerint idén hivatalosan is szolgálatba áll. Noha már tavaly nyáron bemutatkozott a típus a farnborough-i légibemutatón, most először a majdani üzemszerű útvonalak egyikén is repült, a franciaországi Toulouse és a walesi Hawarden repülőtér között.
A tervek szerint összesen öt példány fog készülni a Beluga XL-ből (melynek hivatalos típusa: A330-743L), és Franciaország és az Egyesült Királyság mellett még a Hamburgban, illetve a kínai Tianjinban lévő Airbus-gyárak között fog ingázni. Amint típusszáma is mutatja, a Beluga XL a simán Belugának becézett A330-600ST továbbfejlesztett változata, és a CNN által megkérdezett egyik tesztpilóta is arról számolt be, hogy
pilótaszemszögből nincs sok különbség a két típus repülése között.
Bár alakra hasonlítanak egymásra (mindkettő legkirívóbb jellegzetessége a meglepően duci homlok, hogy a szárnyak, kabinelemek is elférjenek benne), az XL hat méterrel hosszabb, és egy méterrel szélesebb elődjénél. Így az eredeti Belugával ellentétben már nem csak egy, hanem egyszerre két A350-es szárnyat lesz képes szállítani. Két méterrel emeltek a vízszintes vezérsíkon is, viszont a hajtóművek maradtak a régiek: két Rolls-Royce Trent 700 hajtómű emeli a levegőbe ezt a Belugát is.
Forrás: CNN