Aszteroidabecsapódás és vulkánkitörés együtt végezhettek a dinoszauruszokkal

2019. február 24., vasárnap 21:13

Új kutatások szerint nem egyedül a Földbe csapódó aszteroida okozta a dinoszauruszok 66 millió évvel ezelőtti kihalását, ebben a bolygó másik felén található vulkánok is szerepet játszhattak – írja a USA Today.

Az aszteroida a mai Mexikónál csapódott be, míg a vulkánok a mai India területén működtek. A kettő kapcsolatával két új tanulmány is foglalkozott. A kutatók a Dekkán-trapp nevű óriási vulkanikus területet, az egykori nagy vulkánok tevékenysége után megszilárdult lávafolyamot vizsgálták, és azt próbálták meghatározni, hogy a vulkánoknak mikor törtek ki, és ezek a kitörések mennyi ideig tartottak.

Mindkét tanulmány a Science folyóirat legutóbbi számában jelent meg. Az egyikben a Berkeley-i Kaliforniai Egyetem kutatói arra jutottak, hogy az aszteroida becsapódása okozta az indiai vulkáni tevékenység erősödését, és a láva nagy része 600 ezer évvel később tört ki.

A másikban a Princeton Egyetem csapata egy másik vizsgálati módszerrel azt állapította meg, hogy a kitörések már a becsapódás előtt megtörténtek. E forgatókönyv szerint a kitörések által okozott klímaváltozás hatására már a becsapódás előtt beindulhatott a tömeges kihalási esemény.

Amiben mindkét kutatócsoport egyetért, hogy az indiai vulkánok kitörései egymillió éven át tartottak, és mindkét eseménynek szerepe lehetett a dinoszauruszok kihalásában.