Gyorsabban osztódnak az őssejtek az űrben

2019. március 11., hétfő 15:41

Az űrkutatás és az őssejtkutatás szempontjából is fontos lehet az a friss kutatás, ami szerint az őssejtek sokkal gyorsabban osztódnak az űrben, mint a Földön – írja a Cosmos.

Mi az a pluripotens őssejt?

Olyan csökkentett potenciájú őssejt, ami nem képes extraembrionális szövet létrehozására, de mindhárom csíralemez kialakítására és ivarsejtek képzésére is alkalmas.

A kínai kutatók a Stem Cells and Development nevű folyóiratban publikálták a tanulmányukat [.pdf], amiben a 2017 áprilisában a Tiencsou-1 nevű teherűrhajón fellőtt őssejtek fejlődését dokumentálták. Az űrhajón egy külön erre a célra tervezett bioreaktorban küldtek az űrbe egerekkel indukált pluripotens őssejteket, a féléves küldetés alatt pedig a kutatók ezeket végig nézhették is egy élő felvételen.

A sejtek arra voltak kondicionálva, hogy szívizomsejtekké fejlődjenek, ezt a tevékenységet pedig az űrben szignifikánsan gyorsabban végezték, mint ahogy a Földön teszik. A kutatók szerint ez a súlytalanság számlájára írható, azt azonban egyelőre nem tudják megmondani, hogy pontosan hogyan befolyásolja a mikrogravitáció a fejlődést.

Annak megértése, hogy az űrben tapasztalható valódi súlytalanság hogyan hat az emlősök sejtjeire meghatározó lehet az űrutazás jövőnek szempontjából.

– írták a kutatók a tanulmányban, azonban egyelőre arra fókuszálnak, hogy a következő néhány küldetés során tökéletesítsék a kísérletet.

Az mindenesetre biztos, hogy a kutatók sürgősen választ akarnak találni a kérdésre, az ehhez hasonló kísérletek ugyanis a jövőben új távlatokat nyithatnak meg az űrutazás során végezhető tesztek terén.

(Borítókép:  Tiencsou-1 nevű teherűrhajón fellövése 2017 április 20-án. Fotó:  Fred Dufour / AFP)