Megvan, hogy lehet valakinek fekete szemöldöke, miközben barna a haja

2019. március 19., kedd 08:51

A szemöldök színe szorosan összefügg a hajszínnel, de a kettőt nem teljesen ugyanazok a gének határozzák meg, és a kutatók idáig nem is találták a szemöldök színét meghatározót. Idáig.

Most viszont, elsőként sikerült, azonosítani a szemöldök színéért felelős kilenc gént, méghozzá egy kínai bázisú nemzetközi kutatócsoportnak.

Ha esetleg még nem tűnt volna fel: az európai embereknél változó a szemöldök színe. Ráadásul a hajszín nem egyezik meg pontosan a szemöldök színével, sok barna hajú embernek van például fekete szemöldöke. A két jellemzőhöz egymást átfedő és önálló genetikai összetevők kapcsolódnak.

Kínai, holland, ausztrál, brit és amerikai kutatók 6513 európai személy mintáit elemezték és négy kategóriába sorolták: vörös, szőke, barna és fekete. Arra jutottak, hogy nyolc gén, melyeket korábban pigmentációs génként ismertek, befolyásolhatja mind a szemöldök, mind a haj színét. Az MC1R nevű génvariáns például a szőke szemöldökért és a vörös hajért felelős. De felfedeztek egy új gént is (C10orf11), amely csak a szemöldök színét befolyásolja.

Ezekkel az új ismeretekkel a kutatók kifejlesztettek egy

szemöldökszínjósló modellt.

Liu Fan, a Kínai Tudományos Intézet Pekingi Genomikai Intézetének munkatársa, a tanulmány vezető szerzője szerint a modell segítségével fejleszthető az emberi fenotípusok (fizikai megjelenés) kutatása, és hasznos lehet a jövőben a kriminalisztika területén is.

Az új felfedezések alapján sokkal alaposabban következtethetünk egy egyén haj-, szem-, bőr- és szemöldökszínére és egyéb fenotipikus információkra csak a DNS-ből

– idézi Liut az MTI. Az eredeti tanulmány a Journal of Investigative Dermatology című lapban jelent meg.