Dmitrij Rogozin, az orosz űrkutatási állami vállalat, a Roszkoszmoz vezérigazgatója szerint a Szojuz MSZ-szel való űrutazás sokkal olcsóbb, nagyjából feleannyiba kerül, mint Elon Musk Crew Dragon űrhajóival, árulta el hétfőn újságíróknak.
Rogozin becslése szerint a Crew Dragonban egy ülés ára legkevesebb 110-120 millió dollárba kerülhet, náluk ez minimum a felével olcsóbb lesz, tehát meg tudják őrizni a versenyképességüket, ami az árakat illeti, ezért a NASA továbbra is érdekelt abban, hogy Szojuzzal – is – repüljenek a Crew Dragon berepülésének időszakában. Sőt, Rogozin szerint a NASA már azt is felvetette, hogy egy barter keretében mind a Szojuzon, mind a Crew Dragonon vegyes legénység repüljön, függetlenül az ülés árától.
A rettentő magas ülésár hátterében az áll, hogy a Space-X nem tudja ugyanazokat az érdekeket érvényesíteni a polgári piacon, mint a teherfellövéseknél – a polgári oldalon nem tudja lenyomni a piaci árait a Pentagonnal szemben felszámolt magas tarifák kontójára. Rogozin kiemelte, hogy amíg a Pentagonnak 150-200 millió dollárt számláz a Space-X egy Falcon 9 fellövéséért, addig a piacon 55-60 millió dollárt kér ugyanezért, a polgári reptetésnél viszont nem lesz honnan pótolni az árcsökkentést.
Ezzel szemben az oroszok azt tervezik, hogy a Proton-M nehéz hordozórakéta fellövésének költségét nagyjából a Falcon 9 piaci ár szintjére tudják csökkenteni. A Protonok gyártása 2020 végén érhet véget, de még 2025-ig használják majd azokat, ekkor az Angara hordozórakéta váltja majd le azokat.
Rogozin a Roszkoszmosz távolabbi terveiről is beszélt, elárulva, hogy a szupernehéz kategóriájú, egyebek között a tervezett Hold-misszióhoz használandó Jenyiszej hordozórakéta kifejlesztésének költségeit minimum 740 milliárd rubelre (mintegy 10 milliárd dollárra) becsülik, ennek kísérleti fellövését 2028-ig kell teljesíteni a Vosztocsnij űrrepülőtéren kiépítendő új indítóállásból.
A Jenyiszej első fokozatát viszont már jóval korábban, akár 2022-ben is kipróbálhatják, mert ez azonos lesz az akkor tesztelendő Szojuz-5 – Irtis néven is emlegetett – középnehéz űrhajó első fokozatával, amelynek RD-171MV típusú hajtóműve már készül az Energomas vállalatnál. A második fokozatot az Egyesült Államokba 1994 óta exportált, az Atlas rakétáknál használt RD-180-as hajtómű alapján tervezik kifejleszteni. A harmadik fokozat alapja Angara-5V típusú, hidrogén-meghajtású hajtómű lesz, amely bruttó 37 tonna terhet lesz képes felemelni, írja az MTI.
A Szojuz-5 2022 és 2025 között tervezett repüléstesztjeit a Fegyeracija típusú, többször felhasználható, négy ember szállítására és Hold-repülésre is alkalmasra tervezett űrhajóval végzik majd. A megerősített hő- és sugárvédelemmel ellátott, Hold-missziókra is felhasználható Szojuz MSZ űrhajó létrehozásának költségeit 400 millió dollárra becsülte.
A Roszkoszmosz Hold-programját az év közepén védik majd meg az orosz kormány előtt. Ezzel kapcsolatban elmondta, hogy ha a NASA a Hold körüli Deep Space Gateaway űrállomás létrehozásában érdekelt az EU, Kanada és Japán oldalán, akkor a Roszkoszmosz az orosz tudományos akadémiával együtt elsősorban a Hold felszínére irányuló missziókra összpontosít majd. A Roszkoszmosz ugyanakkor azt szeretné, hogy az űrállomás orosz űrhajók fogadására is alkalmas legyen, amiről tárgyalások folynak az Energiia orosz űripari vállalat és a NASA között.
Emellett azt is közölte, hogy a Roszkoszmosz akkor is pályán kívánja tartani a a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomást (ISS), ha az amerikaiak a projekt feladása mellett döntenek. Sőt, az állomás orosz részéhez a jövőben újabb modulok csatlakozhatnak majd a 2022-ben felbocsátandó tudományos és energiamodul (NEM) alapján.