2004. április 1-én a Google beindította emailszolgáltatását, és akkor elképzelhetetlenül nagy, 1 gigabájtos tárhelyet biztosított ingyenesen minden felhasználó számára - már aki tudott meghívót szerezni magában. Az évforduló alkalmából visszatekintő szakértők úgy látják, ez volt az a pillanat, amikor a Google mindenkiben tudatosította, hogy többé már nem pusztán egy egyszerű kereső.
Április 1., bolondok napja van, és ilyenkor megszokott, hogy a nagy techcégek viccesnek szánt kamuhírekkel szórakoztatják a felhasználókat, akik emiatt ezen a napon már az igazi híreket sem hiszik el. A Google vezérigazgatója, Sundar Pichai 2004. április 1-én volt állásinterjún először a cégnél, és azt hitte, hogy a pont aznap elindított emailszolgáltatás is csak egy áprilisi tréfa.
De nem az volt.
A Gmail ma már egyike az internet közszolgáltatásnak tekintett vívmányainak. Havi 1,5 milliárd aktív felhasználója van, miközben a hajdan hasonlóan fontos szerepet játszó Yahoo Mailnek 228 millió.
A Cnet szerint a Gmail, illetve a belőle kinövő (részben pénzért árult) irodai programcsomag teljesen új pályára állította a Google-t. Egy évvel később megjelent a mára vezető térképszolgáltatássá lett Maps, majd szép sorban az összes Google-szolgáltatás, amelyek - legalábbis első látásra - egyre inkább eltávolodtak az egyszerű kereséstől.
A Gmail volt az a szolgáltatás, amely megmutatta a Google másik oldalát is. Ha elbukott volna, nem biztos, hogy valaha is megpróbálkoznak a kereséstől eltérő termékekkel.
- nyilatkozta a Cnetnek Bob O'Donnell elemző. De maga Larry Page, a Google egyik alapítója is így vélekedett a Wirednek adott 2013-as interjújában:
Amikor kiadtuk [a Gmailt], még csak egy keresőcég voltunk. Hatalmas ugrás volt számunkra beindítani egy emailsziolgáltatást.