A Ryanair fapados légitársaság volt az egyik legjelentősebb szén-dioxid-kibocsátó Európában a tavalyi évben, derült ki az Európai Unió adatsorából.
Az Európai Bizottság a globális éghajlatváltozás elleni küzdelem jegyében minden évben közzéteszi a legtöbb szén-dioxidot kibocsátó erőművek, üzemek és légitársaságok listáját. Azért ezt a két területet vizsgálják, mert ezek járulnak hozzá egyedi nagy szennyezőkkel a legnagyobb mértékben a felmelegedéshez. Az Európai Unió területén működő 11 ezer erőmű és gyár szolgáltat adatokat az éves jelentéshez. Az unió egy felső limittel igyekszik korlátozni a légkörbe kerülő üvegházhatású gázok mennyiségét, de megengedi a regisztrált kibocsátó vállalatoknak, hogy a limiten belül egymással kereskedve adjanak-vegyenek kibocsátási engedélyeket. Ezt nevezik az uniós zsargonban emissziókereskedelmi rendszernek.
A tavalyi év volt az első alkalom, hogy a legnagyobb szén-dioxid-kibocsátók tízes listáján már nemcsak szénerőművek szerepeltek, hanem egy légitársaság is: az Írországban bejegyzett Ryanair.
A fapados légitársaság egyelőre az utolsó, tizedik helyre került a rangsorban hét németországi, egy bulgáriai és egy lengyel szénerőmű után. Európa legnagyobb légszennyezője idén is a lengyelországi bełchatówi erőmű lett, a világ második legnagyobb, fosszilis tüzelőanyaggal működő erőműve. Ez az üzem 2007 óta folyamatosan vezeti a listát, tavaly majdnem 38 millió tonna szén-dioxidot okádott ki a levegőbe (ráadásul ez a mennyiség évről évre inkább nő, mint csökken).
A Ryanair kibocsátása a tavalyi évhez képest 6,9%-kal emelkedett, ennek ellenére a cég azt állítja, hogy egyre zöldebbek és környezettudatosabbak.
Ezt arra az adatra alapozzák, hogy a megtett kilométerek alapján egy utasra eső szén-dioxid-kibocsátás az összes európai légitársaság közül náluk a legalacsonyabb – egyszerűen csak annyira nagy a cég forgalma, hogy abszolút értékben náluk jön ki a legnagyobb kibocsátás.