A légierő időjárás-jelentése szerint nem valami kedvezőek a kilátások keddre, amikor a tervek szerint első fizetős útjára indulna a SpaceX Falcon Heavy rakétája a Kennedy Űrközpont 39A startállásáról. A 45th Space Squad meteorológiai előrejelzései szerint viharok kialakulására lehet számítani, csupán 30 százalék esély van arra, hogy zöld utat kap a start – írja a Florida Today.
Érdemes itt megjegyezni, hogy a 45th Space Squad előrejelzése nem teljesen mérvadó, mert a leggyakrabban előforduló starthalasztási ok, a magasabb légkörben tapasztalható széllel nem számolna. Ezt a paramétert a SpaceX floridai irányítóközpontja ballonokkal monitorozza az indítást megelőző kb egy órában.
A fellövés időablaka helyi idő szerint 18:36-kor nyílik és 20:35-kor zárul, tehát a küldetésirányításnak szűk két óra áll kedden rendelkezésére, hogy az Arabsat 6A kommunikációs műholdat útnak indítsa a három fő részből álló rakétán. Ha a zivatarfelhők és csapkodó villámok, vagy a kedvezőtlen magaslégköri szelek miatt elhalasztják a startot, akkor legközelebb másnap, szerdán próbálkozhatnak újra, akkor már várhatóan kedvezőbb lesz az időjárás, 80 százalék esély van a "Falcon Heavy Flight 2" sikeres indítására.
Az első Falcon Heavy bő egy évvel ezelőtt, 2018. február 6-án startolt el sikeresen a Kennedy Űrközpontról, az űrkutatással foglalkozók jó ideig latolgatták, hogy lesz-e, és ha igen, mikor lesz újabb Falcon Heavy küldetés, vagy megmarad a rendszer technológiai demonstrációnak. Idén januárban vált véglegessé, hogy a szaúd-arábiai műholdat a SpaceX nehéz rakétája állíthatja pályára. A rakéta összeszerelésével végeztek is, április ötödikén sikeresen lezajlott a statikus hajtóműteszt is, aminek során rövid időre begyújtották a startálláson a rakéta mind a 27 Merlin hajtóművét:
A SpaceX időközben kiadott egy fotót (a cikk tetején látható képet) és egy time-lapse videót is a Falcon Heavy összeszereléséről. Felületes szemmel nézve úgy tűnhet, hogy nem sok dologban tértek el a rakéta első verziójától – azonban ez nem pont így van. A fő eltérés, hogy ezúttal már a továbbfejlesztett (Block 5) Falcon-9 rakéták alkotják a Falcon Heavy három részből álló testét.
A Block 5 fejlesztésnek köszönhetően kívülről és adatokban is jelentős különbség mutatkozik. Körülbelül 10 százalékkal több tolóerő áll majd rendelkezésre, amely teherkapacitásban még jobban megmutatkozik. Az újfajta Falcon-9 egységek tankolása rövidebb ideig tart, aminek köszönhetően hidegebb a folyékony oxigén, több fér belőle a rakéta üzemanyagtartályaiba, ezért több teljesítményt lehet kinyerni belőle.
A lábak és az hajtóművek mátrixai (oktaweb) új, fekete hőálló festékkel vannak lefestve. Mindhárom visszatérő rakéta megkapta az új titán szárnyakat, az oktaweb eddigi hegesztését csavarozott struktúra váltotta fel, és úgy tűnik, hogy változtak a középső elem megerősítései és az összekapcsolások, ez utóbbiak jóval nagyobbak és erősebbek.
Ha minden jól megy, nem jön közbe semmilyen műszaki hiba, akkor a keddi (vagy az időjárás miatt inkább szerdai) start után ismét látványos landolásra lehet számítani: a rakétát alkotó mindhárom Falcon-9 első fokozat visszatér, kettő a Cape Canaveral légibázis landolóhelyein, a harmadik (a középső) az Atlanti-óceánon, az Of Course I Still Love You nevű drónhajón landol majd.
Eredetileg az Arabsat 6A előttre volt időzítve az amerikai légierő (USAF) STP-2 demonstrációs küldetése, amely jelenleg úgy néz ki, hogy nem indul májusnál hamarabb. Az STP-2 a két oldalsó gyorsítófokozatot újra fogja használni a mostani, második Falcon Heavy fellövésről, de a SpaceX az STP-2-höz új középső magot épít, mivel a mostani landolás nagyon nehéz lesz (kevés üzemanyagot visz a rakéta, visszatérésnél minden eddiginél nagyobb sebességgel lép majd be a légkörbe belépés), ezért nem magabiztosak, hogy ha vissza is nyerik, használható állapotban lesz. Az Arabsat 6A és az STP-2 után a jövőben több küldetés vár majd a Falcon Heavy-re: csak 2020-ban három várható (AFSPC-52, ViaSat-3, AFSPC-44).
Cikkünk pontosításához olvasónk, Kovács Krisztián nyújtott nagy segítséget.