A T. rex törpe, gyilkos elődjét azonosították

2019. május 6., hétfő 22:11 | aznap frissítve

Egy eddig ismeretlen ragadozó dinoszauruszfajt azonosítottak az amerikai Virginia Tech egyetem őslénykutatói, akik a Tyrannosaurus rex egy korai, de nem közvetlen elődjére bukkantak a 92 millió évvel ezelőtt élt, Suskityrannus hazelae névre keresztelt őshüllőben. A kutatók a Nature Ecology and Evolution című lapban publikálták felfedezésüket.

A faj két egyedjének csontjait több mint húsz éve fedezték fel az Új-Mexikóban lévő Zuni-medencében, a fajt azonban csak most határozták meg, fontos láncszemet azonosítva a tyrannosauridák családjába tartozó hatalmas őshüllők elődei között, ugyanis a Sterling Nesbitt paleontológus- és kutatócsoportja által leírt faj törzsfejlődéstanilag a legrégebbi, legkisebb tyrannosauridák és a későbbi óriások között helyezkedik el.

Az egyik dinoszaurusz maradványait maga Nesbitt találta meg 1998-ban, amikor 16 éves diákként részt vett az egyik ásatáson.

A dinoszaurusz elnevezése részben a megtalálásának helyére is utal, hiszen a zuni indiánok által a prérifarkasra használt szó, a zsarnok latin megfelelője (a tyrannus), illetve a helyi ásatásokat támogató Hazel Wolf nevének összetételéből alakították ki a Suskityrannus hazelae elnevezést.

A frissen azonosított Suskityrannus hazelae koponyájának hossza 25-32 centiméteres, tehát az állat lényegesen kisebb volt, mint a Tyrannosaurus rex. Csípőmagassága kevesebb mint egy méter, hossza 2,7-3,6 méter, súlya 20-41 kilogramm közötti lehetett. Összehasonlításképpen: egy kifejlett T. rex mintegy kilenc tonnát nyomott. Ugyanakkor a Suskityrannus hazelae apró termete ellenére különleges futólábbal és erős harapással bírt.

Borítókép: A Suskityrannus hazelae a Virginia Tech által kiadott, Andrey Atuchi által készített illusztráción.