Emlékezetes felfedezéssel kerültek be a Science-be a magyar kutatók

2019. május 24., péntek 09:13

A Magyar Tudományos Akadémia Kísérleti Orvostudományi Kutatóintézet kutatói egy olyan, eddig ismeretlen idegpályát fedeztek fel az agyban, amelynek alapvető szerepe lehet a memória működésében. A felfedezés hozzájárulhat az emlékezés agyi mechanizmusainak jobb megértéséhez. Hiába a legalapvetőbb agyi folyamatok egyike, a memórianyomok kialakulását, tartós rögzülését vagy éppen elhalványulását még ma sem értjük pontosan.

Márpedig e mechanizmusban történt hiba számos mentális betegség kialakulását eredményezheti.

Nyiri Gábor és munkatársainak eredménye a memórianyom rögzülésének megértésében jelent áttörést. Kísérleti egereket vizsgálva találtak rá ugyanis arra az idegpályára, amely az agytörzsből (az agy evolúciósan ősi, főként az érzelmi működésért felelős részéből) indul ki, és központi szerepet játszhat abban, hogy egy ismeret megmarad-e emlékezetünkben, vagy gyorsan kikopik onnan.

Minthogy az agytörzs az életben maradás szempontjából rendkívül fontos funkciókat lát el, a belőle induló idegpályák meglehetősen stabilan fennmaradnak az evolúció során (hiszen ha megváltoznának, annak igen gyászos következményei lennének az állat számára). Emiatt a magyar agykutatók azt feltételezik, hogy az egerekben felfedezett idegpálya megfelelőjére

az emberben is rá fognak bukkanni.

A pálya a legkülönfélébb agyterületekről kap bemenetet (tehát olyan idegi kapcsolatokat, amelyeken keresztül érkező ingerületek befolyásolják működését), így potenciálisan számos különböző mentális betegség kórfolyamataiban is szerepet játszhat.)

A felfedezésről írott teljes cikket az MTA.hu-n olvashatják.