52 millió éves fosszíliák bizonyíthatják, hogy a tölgyek rokonai délen fejlődtek ki

2019. június 7., péntek 12:04

A paleontológusok korábban is találtak már olyan levélfosszíliákat Patagónia argentin részén, amik hasonlítottak a bükkfafélék leveleire, de egészen mostanáig kellett várni arra, hogy perdöntően bebizonyítsák, hogy a bükkfafélék egyik nemzetsége a déli félgömbön fejlődött ki – írja a New Scientist.

A Science szaklapban publikált tanulmányban a kutatók a patagóniai Laguna del Hunco lelőhelyen kutakodtak új leletek után, két 52 millió éves, a Castanopsis nemzetségbe tartozó fákról származó fosszília alapján pedig olyan hipotézist állítottak fel, ami szerint a bükkfafélék a déli félgömbön is fejlődtek. A felfedezés azért különösen érdekes, mert egészen eddig csak az északi féltekén találtak ehhez a családhoz tartozó fosszíliákat, éppen emiatt pedig az eredetükre vonatkozó kutatásuk is elsősorban erre a régióra koncentrált.

Az újonnan azonosított fosszíliák egyébként az eddigi legrégebbiek is ennél a nemzetségnél, nagyjából 8 millió évvel idősebbek az eddigi legöregebb ismert maradványoknál. A felfedezés miatt a kutatók valószínűleg olyan helyeken is elkezdenek majd fosszíliák után kutatni, ahol eddig eszükbe sem jutott keresni, ez pedig segíthet kideríteni egy csomó fa és bokor eredetét.