Index Vakbarát Hírportál

Az Airbus A350-eseket 149 óránként újra kell indítani szoftverhiba miatt

2019. július 26., péntek 11:49

Bár az Európai Unió Repülésbiztonsági Hivatala (EASA) már két éve figyelmeztetést adott ki emiatt, vannak olyan A350 modellek, amelyet mind a mai napig 149 óránként muszáj újraindítani egy régóta ismert szoftverhiba miatt. Az EASA mától érvényes, frissített direktívája szerint a hivatal azért tartja szükségesnek ezen A350-esek szoftverrendszerének rendszeres ki- és bekapcsolását, hogy

“megelőzzék bizonyos repülési rendszerek és funkciók teljes vagy részleges elvesztését”.

A kötelező rebootolás alól csak azok az újabb A350-941s modellek mentesülnek, amelyekbe már újabb szoftververziót építettek be.

Ez így önmagában sem a legmegnyugtatóbb, de a két évvel ezelőtti rendelkezéseket azért vezették be, mert a szoftverhiba már okozott problémákat repülés közben. Mint írják, a szabályozás indokai “repülés közbeni események [voltak], amelyek során megszakadt a kommunikáció bizonyos repülési rendszerek között.” Ezen incidensek következtében részben pótolható feladatok szálltak el, részben viszont

teljesen elvesztek bizonyos komputerfunkciók.

Az Airbus legnagyobb riválisa, a Boeing gépeit is érintették korábban hasonló szoftverhibák. 2015-ben a 787 Dreamlinerek szoftvereiben történt memóriatúlcsordulás, ami miatt a repülő generátorai egyszerűen kikapcsoltak 248 napnyi folyamatos bekapcsolt állapot után.

A Register szerint megszokott, hogy a repülők elektronikus rendszereit bekapcsolva hagyják folyamatosan, mert így a karbantartók bármikor rutinellenőrzéseket tudnak futtatni a rendszeren.

Az érintett A350-941 gépeket birtokló légitársaságok között találjuk az Air France-ot, a American Airlinest, a Deltát, a Lufthansát, az Air Chinát, a tajvani China Airline-t.

Rovatok